Verdens første selvkørende bil

Navlab 1 verdens første selvkørende bil

Verdens første selvkørende bil kørte den første kilometer i 1986

Det kan være en grænseoverskridende oplevelse, at bliver kørt rundt i en selvkørende bil, hvor en computer – i stedet for et menneske – er chaufføren.

Men det er faktisk de færreste der ved, at biler har været styret af computere i de sidste 49 år. Selvfølgelige ikke hele bilen, men alle de vigtige dele og i særdeleshed, de dele der handler om vores sikkerhed.

Den første selvkørende bil

I 1986 kom verdens første selvkørende bil, Navlab 1, udviklet af Carnegie Mellon University, i USA (se video herunder). Den var ikke hurtig og computerne fyldte hele vognen.

Men det begyndte faktisk 17 år tidligere, da Ford i 1969, som den første bilproducent, brugte en computerchip i deres biler. Det var i et nyt bremsesystem Ford kaldte ‘anti-udskridning’, det vi alle i dag kender som ABS bremser.

Blot to år senere kom General Motors (GM) med en computerchip der kunne styre  gearkasser i GMs modeller og i 1976 gik chipproducenter Motorola og GM sammen om at fremstille den første egentlige computer designet til biler.

I 1976 var det en kæmpe nyhed.

I dag er der ingen der løfter så meget som et øjenbryn, når de får at vide, at der er computerne i dagens biler, der styrer alt. Fra automatisk motorstyring til automatisk nødbremsning. Der er sågar computere der holder øje med om du holde øje, og advarer dig, hvis du ikke holder nok øje. Med vejen altså.

Det er egentligt lidt fjollet at vi ikke lader bilerne køre selv, for de holder altid øje med vejen og bliver aldrig forstyret af en sms eller en smuk udsigt eller et tilbudsskilt i et butiksvindue eller børnene på bagsædet eller… Ja, du ved selv, hvad vi kan bliver forstyret af, hvad der fjerner vores fokus fra vejen.

Biler og computere

​1969 – Ford introducere det første computerkontrolleret anti-udskridnings bremsesystem (det vi i dag kender som ABS). ​

1971 – General Motors introducerer den første computerkontrolleret gearkasse.​

1976 – General Motors og Motorola samarbejder om at skabe den første egentlige computer til biler.

1978 – Cadillac introducerer den første computerstyret triptæller.

1981 – Alle biler fra General Motors sælges med en Motorola chip der styrer motorforbrændingen.

1983 – Intel kommer på banen med en særligt udviklet motorcomputer der skal bruges i alle Fords biler. 

1986 – Navlab 1 udvikles af Carnegie Mellon University og bliver den første selvkørende bil.

1986 – Chrysler introducerer det første computernetværk i deres biler.

1987 – Den første standard for computerkommunikation i biler indføres, den såkaldte CAN standard. Intel og Philips bliver de første til at producere computerchip efter denne standard.

1991 – Ford og Motorola går sammen om at designe den første computerchip der skal styre både motor og gearkasse.

2009 – Google installerer den første kunstige intelligens i en selvkørende bil.

2015 – Tesla introducerer Autopilot, et computersystem der skygger chaufføren og træder ind, hvis chaufføren overser noget i trafikken.

2016 – Google stifter selskabet Waymo og melder deres selvkørende teknologi klar.

2017 – Amerikanske Waymo og franske Navya er klar til at indtage vejene som selvkørende biler.

2018 – eller 1960

Nu er vi så her i 2018, hvor verdens største pensionistby har fået selvkørende taxier og hvor GM netop har meddelt, at de fra næste år vil masseproducere selvkørende biler.

Det er sket meget på de 32 år der er gået siden Navlab 1 kørte den første kilometer, og der vil ske meget de næste 32, men en ting er helt sikkert: Det bliver en computer der styrer bilerne, og vi har ikke ingen grund til at frygte dem.

For virkeligheden er, at hvis vi tog alle computerne ud af vores biler i dag, ville vejene være meget mere farlige at køre på. Og hvem vil tilbage til trafiksikkerhed anno 1960?

Skrevet af

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.