Elon musk: I 2020 vil Tesla have en million selvkørende robot taxier
I går mandag, præsenterede Teslas CEO Elon Musk en plan for at have 1 million selvkørende Teslaer kørende rundt som robo-taxier næste år. At købe andet end en Tesla i dag, er finansielt sindsygt, mener hr. Musk.
Privatejet selvkørende taxier
Elon Musks plan går ud på, at Tesla fra næste år vil have en ny version af deres Autopilot software klar, der gør en Tesla 100% selvkørende på niveau 4 – det vil sige at vognen kan køre på alle veje med ikke offroad. Private ejere af en Tesla vil herefter kunne koble sig på Tesla Network, hvor vognen vil fungere som en selvkørende taxi, når ejeren ikke selv benytter bilen.
Med et enkelt, og meget kraftigt slag, går Tesla dermed direkte efter struben på Uber og andre hyr-en-vogn koncepter. Og så selvfølgelig efter selve taxi branchen.
Der er stadig en række detaljer som Tesla og hr. Musk mangler at offentliggøre og som kritikterne påpeger.
Det gælder bl.a. hvem der skal stå for forsikringen mens vognen er selvkørende, og hvem der skal betale for vognvasken, inden bilen kører hjem.
Det er dog mindre detaljer ifølge Elon Musk, for der er mange penge i at “udleje” sin selvkørende bil til Tesla Network.
200.000 kroner per vogn
En privat ejer af en Tesla, står til at tjene $30.000 (godt 200.000 kroner) hvert år, på at dele sin bil 16 timer om dagen. I Danmark vil det betyde, at når skatten er betalt, vil en Tesla ejer stå med 100-120.000 i hånden.
Det vil unægteligt være økonomisk interessant for mange bilejere og deres familier.
Med den slags ekstra penge i hånden hvert år, vil mange nok tænke over muligheden for at gå på deltid og selv passe sine børn, eller få taget den uddannelse man mangler at afslutte. Mulighederne er pludseligt mange.
For at opnår den fortjeneste, skal vognen være på gaden i ca. 16 timer hver dag. Det lyder af meget, men hvis man regner efter, står en privatejet bil stille i 95% af tiden. Og så længe en Tesla selv kører rundt, optager den ikke en parkeringsplads.
Det betyder du kan blive kørt på arbejde, uden at fylde en parkeringsbås eller betale parkeringsafgift.
Dansk lovgivning halter
For blot nogle uger siden, indgik den nuværende regering et trafikforlig med DF, der frem mod 2030 fortæller hvor infrastruktur milliarderne skal falde. Selvkørende biler og deres impact på de danske veje blev ikke nævnt med et enkelt ord.
Hertil kommer, at der i lovgivningen kun er mulighed for at få en tilladelse til at teste selvkørende transport i Danmark, ikke til egentligt kommerciel drift med selvkørende robo-taxier.
Med andre ord, så betyder det, at de danske ejere af Teslaer, kommer til at kigge langt efter 200.000 kroner hvert år, mens deres “kollegaer” i andre lande tjener penge hjem til husstanden.
Nu skal det dog bemærkes, at Elon Musk før har udtalt noget, der ikke blev til virkelighed indenfor den tidsramme han satte, men det betyder ikke at robo-taxierne ikke kommer, det betyder blot, at de måske først kommer år i 2021.
En ting er dog helt sikkert: Trods manges skepsis, bliver fremtiden selvkørende.