EU gør oprør mod elektriske biler

Kinesiske elektriske biler klar til eksport

EU gør oprør mod elektriske biler

Resten af Europa går angiveligt frem mod en strålende grøn fremtid, mens Brexit-Storbritannien stagnerer, og regeringen trækker sig tilbage fra sine netto-nul forpligtelser.

Fald på 11,3%

Det er svært at forene den fortælling med, hvad der faktisk foregår på den anden side af kanalen. I marts faldt registreringerne af nye elbiler ifølge data fra Den Europæiske Sammenslutning af Bilfabrikanter med 11,3 procent. I Tyskland – det modne land, der skulle vise barnlige Storbritannien, hvordan det skal gøres – var faldet endnu mere markant på 28,9 procent.

Net zero fremtid
Kinesiske elektriske biler klar til eksport

Åbenbart er det ikke kun i Storbritannien, at bilister er blevet kølige over for elbiler. Elbilindustrien ser ud til at gå i stå ligesom et af deres egne produkter, når batteriets opladning falder: den sakker hurtigt bagud.

El biler er dyre

Og det står klart for mig, at årsagerne i Europa er de samme som her: elbiler er for dyre at købe og for besværlige at oplade. De har en niche som lokale køretøjer for folk med deres egne off-gade opladningsfaciliteter, men ellers lille appel.

Entusiaster vil pege på eksemplet med Norge, hvor køretøjerne har en markedsandel på 90 procent, men denne undtagelse viser blot, hvad der har været klart i et stykke tid: folk køber elbiler, når regeringen manipulerer markedet til deres fordel. 

Forgangslandet Norge

I Norge betaler købere af elbiler mindre moms, får adgang til busbaner eller gratis parkering i forskellige regioner, betaler lavere vejafgifter og har ret til at oplade deres køretøjer, hvis de bor i lejligheder. Tilføj til det, at regeringen kræver, at biler købt i offentlige indkøb skal være emissionsfrie, og det er ikke svært at se, hvorfor salget er højt.

Elektrisk bilbatteri
Bil batteri

Kommer politik i vejen

Andre steder er optagelsen mere moderat, og EU’s modvilje mod billige kinesiske importvarer vil bestemt ikke hjælpe. Den Europæiske Kommission overvejer i øjeblikket at hæve importtarifferne. Det er nødvendigt, siger den, fordi den kinesiske regering plasterer industrien med uretfærdige subsidier.

Med andre ord fortæller EU bilisterne, at den ønsker, at de skal skifte til el, men når billigere importerede produkter kommer på markedet og gør det lidt mere overkommeligt for dem at gøre det, så slår den ned på disse importvarer. Snak om sammenhængende regering.

Net Zero

Net zero fremtid
Net zero fremtid

Det er dog ikke kun elbiler. EU er fuld af blær, når det sætter netto-nul mål, men ikke mere entusiastiske end vi er om at nå dem. Mindre endda. Tyskland har en netto-nul måldato i 2045, fem år før Storbritannien, men det har genåbnet kulminer.

Desuden viger det ud af sine elbils-mål. Takket være tyske bilfabrikanter vil forbrændingsmotorer stadig være acceptable, så længe de er i stand til at køre på biobrændstoffer eller syntetiske brændstoffer. Og takket være tyske boligejere blev forbuddet mod gasfyr også udvandet.

Problemet er med andre ord ikke, at briterne er dårlige miljøforkæmpere. Det er igen, at Net Zero kollapser, da offentligheden nægter at gøre sig selv fattigere.