Mercedes holder sit løfte om selvkørende biler!

EQS F6

Mercedes holder sit løfte om selvkørende biler!

Mercedes-Benz indfrier sit løfte om at sælge biler, som i høj grad kan køre selv uden, at føreren behøver at kigge på vejen. Så hvis du ser en Mercedes med turkis lys og en uopmærksom fører, vil det faktisk være lovligt – men kun i begrænsede dele af to amerikanske stater indtil videre.

Den luksuriøse bilproducent begyndte for nylig at levere disse biler til kunderne, og omkring 65 biler er nu registreret i DMV’s systemer ifølge en rapport fra Fortune. Med leveringen af disse køretøjer blev Mercedes den første bilfabrikant i USA’s historie til at sælge biler med Level 3 autonom køreteknologi, som ikke kræver, at ejeren er fuldt opmærksom, mens den er aktiveret. Indtil videre er Mercedes den eneste bilproducent, der har fået myndighedernes godkendelse til at sælge denne teknologi til offentligheden.

En repræsentant for Mercedes-Benz har ikke umiddelbart svaret på en anmodning om kommentar.

Amerikanske købere af Mercedes EQS- og S-Klasse-modellerne kan abonnere på Drive Pilot, Mercedes-Benz’s autonome køresystem, for en ekstra årlig omkostning på 2.500 dollars. Men for nu er biler med Drive Pilot kun lovlige i Californien og Nevada. Mercedes planlægger at bruge disse stater som et testområde for at se, hvor godt teknologien fungerer, med håbet om at andre amerikanske stater til sidst også vil tillade det.

Hold øje med det turkise lys

Førere på vejen vil kunne genkende en Mercedes med Drive Pilot-tilstand aktiveret ved at se de turkise lys på bilens ydre. Mercedes fik sidste år særlig godkendelse til at bruge denne lysefarve.

Lyset vil være en del af både for- og baglygter samt noget accentlys på spejlene. Andre bilproducenter har tidligere anvendt denne fremgangsmåde for autonom kørsel, og det er hurtigt ved at blive standard.

Mercedes self driving car
Mercedes selvkørende bil 

Salget og leveringen af disse Level 3-biler har været undervejs i flere år. Mercedes havde planlagt at frigive køretøjerne i 2022, men forsinkelser har holdt teknologien væk fra forbrugerne indtil i år.

Level 3-systemet kan ikke køre selv hele tiden

Teknologien har en hage. Førere kan ikke bruge Drive Pilot hele tiden. For nu kan det kun bruges på godkendte veje eller visse motorveje, når man kører under 65 km/t, og kun i dagtimerne.

Systemet omfatter kameraer rettet mod føreren, så hvis en fører gør noget som at bruge en mobiltelefon eller falder i søvn, vil systemet bede dem om at slukke for Drive Pilot og tage manuel kontrol igen. Så hvis du håbede på at kunne indhente det seneste på TikTok, mens din bil kørte dig på arbejde, så tænk igen.

CNET testede Drive Pilots funktionalitet i 2022. Systemet er mest beregnet til langsom bykørsel, herunder kørsel i trafikpropper, hvor minimal manøvrering er nødvendig for at forblive sikker. Under testene fandt vi systemet meget glattere og mere konsistent end Level 2-systemer som Teslas Autopilot-system eller GM’s Super Cruise.

Systemet er forholdsvis let at aktivere. Rattet har knapper til at initialisere Drive Pilot. Det turkise lys gør også sin entré i kabinen for at lade føreren vide, at systemet er aktivt.

Hvordan fungerer Level 3 autonom kørsel?

Der findes fem niveauer af autonom kørsel. De fleste er sandsynligvis bekendt med Teslas berømte Autopilot, som er et Level 2-køresystem. Det betyder, at Autopilot kan køre en Tesla selv, men der skal altid være et menneske til at overvåge vejen og tage kontrol igen, hvis noget går galt. Bilen kan køre op og ned ad vejen og undgå grundlæggende forhindringer, men køretøjet kan ikke træffe egentlige beslutninger selv.

Interior self driving car
Interiør af den selvkørende bil

Mennesker har forsøgt at strække Teslas Autopilot-system til dets grænser med katastrofale resultater. Dette har fået Tesla til at tilbagekalde køretøjer for at opdatere Autopilots software og tilbyde andre sikkerhedsorienterede opdateringer for at hjælpe med at forhindre kollisioner i fremtiden.

I et Level 3 autonomt køremiljø er bilen klogere. Den kan træffe beslutninger selv og kræver mindre menneskelig overvågning. Selvom en fører kan tage øjnene fra vejen, mens det er aktivt, skal de også være klar til at tage kontrol igen, hvis systemet registrerer et scenarie, det ikke kan håndtere, og giver kontrollen tilbage til føreren. Beklager, ingen sovning i bilen – i hvert fald ikke lige nu.