Hamborg forrest med test af selvkørende biler – hvor er København?

MOIA tester software til selvkørende biler

Hamborg er forrest med test af selvkørende biler men hvorfor er det ikke København?

Klumme skrevet af Martin Messer Thomsen, ingeniør og pressetalsmand for Forenede Danske Elbilister.

Roadtrip til Hamburg

Hamborg har to interessante projekter inden for selvkørende teknologier, derfor tog jeg på en studietur til Hamborg i sidste uge. Turen blev naturligvis foretaget på den bedst tænkelig måde, med lån af en Tesla Model 3 i Autopilot-mode det meste af tiden.

Roadtrip til Hamburg i en Tesla Model 3 med Autopilot mode tændt. Foto: Martin Messer Thomsen.

Jeg skulle ned og se MOIA, der er VW nye mobilitetskoncept til at test software, så softwaren er klar, når bilerne bliver selvkørende. Der testes i elektriske minibusser til 6 personer, som nærmest kan sammenlignes med en deletaxa (se stort billede øverst). 

Hamburg tester

Hamborg by ønsker at teste selvkørende biler og har derfor defineret en 9 km lang teststrækning hvor alle bilproducenter kan teste de kommende selvkørende modeller. Strækningen indrettes med lyskurven der kan kommunikere med bilerne. Lyskurver der taler med selvkørende biler, vil være med til at optimere trafikken og bringe kødannelserne ned i byerne.

Det er åbenlyst at Hamborg hermed hjælper de tyske bilfabrikker med at teste teknologien.

Jeg tror dog det er usandsynligt at en bilfabrikant uden for Tyskland vil teste biler i Tyskland, da de dermed vil afsløre deres teknologi overfor de tyske konkurrenter.

Vejstykker i Hamburg der er udstukket til test områder for selvkørende biler. Foto: VW.

København mangler på kortet

Derfor mener jeg København har en stor fordel, da vi i Danmark ikke har nogen bilfabrikanter og dermed burde kunne tiltrække mange bilproducenter. Desværre har vi valgt at gøre det ekstra vanskeligt at teste selvkørende biler og dermed går vi glip at en masse teknologiarbejdspladser.

Samtidig er København en af de vanskeligste byer at køre bil i, med mange cykler og forgængere samtidig med regn, sne og mørke i myldretiden. Derfor har København mulighed for at blive et testcenter for selvkørende teknologi som ingen anden by. Når en selvkørende bil har bestået “Københavner testen” kan den klare de fleste byer i verden.

Hvordan kommer vi i gang og prøver at overhale Hamborg? Jeg sætter mig gerne for bordenden til det første møde.