Selvkørende biler bliver gratis men…

Selvkørende biler bliver gratis men

Selvkørende biler bliver gratis, men du skal alligevel købe noget  – og det er faktisk helt i orden

Klokken er 6:30 og vækkeuret ringer. Du står op og går i bad som du plejer. Efter en god morgenmad – dagens vigtigste måltid – gør du dig klar til at tage på arbejde. Du låser hoveddøren bag dig og går ud til den ventende bil.

Bildøren er allerede åben og du sætter dig til rette i det bløde sæde. Efter du har taget din sele på, spørger en venlig stemme om du skal direkte til din arbejdsplads eller om du skal noget andet i dag. Du svarer ”til kontoret tak”. Til kontoret siger stemmen og vognen sætter blidt i gang.

Mens du kører, bliver du opdateret om dagens nyheder på bilens indbygget fladskærm og du ser en række reklamer der er tilpasset dine ønsker og behov.

Bilen er nu fremme ved din arbejdsplads, og bildøren åbner automatisk, så du kan stige ud. Turen har som altid været behagelig og stressfri, og det bliver den også, når du skal hjem igen.

Og det store plus er, at det ikke har kostet dig en krone. Nogenlunde sådan bliver det en dag, for i fremtiden bliver selvkørende biler gratis.

Hvaffor noget, gratis biler?

Nej, bilerne bliver ikke gratis, men transport gør. I hvert fald hvis du har et transport-abonnement med reklamer under turen.

Ideen er ikke ny, men de selvkørende biler har manglet. Nu, hvor bilerne er på vej, er vi tæt på at ideen bliver til virkelighed.

I dag er mange ting gratis at benytte, også selvom tingene er ganske kompliceret og kræver mange ressourcer at holde i gang.

Der er en endeløs række af websteder der er gratis, som for eksempel vores website og den artikel du læser lige nu.

Nogle ting tilbydes gratis mod reklamer mens andre er underlagt offentlige borgerforpligtelser og betales over skatten.

Den fysiske verden

Reklame-forretningsmodellen er på vej ud i den fysiske verden. Faktisk har den været her et stykke tid – tænk gratis-aviser – men vi tænker ikke over det i hverdagen. Jo, lige i starten tænker vi over det, men vi mennesker er mestre i at tilpasse os, og den slags bliver hurtigt til en del af hverdagen, til en del af rutinen.

Indenfor transport, er flere busruter rundt om landet er allerede gratis, og flere kommer til i år. Omkostningerne til at drive betalingssystemer og billetkontrollører er ganske omfattende, og det er, viser det sig, billigere at tilbyde busturen gratis. Det kan i sidste ende betyde, at vi skal betale mindre i skat for den samme service.

Biler har blot nogle fordele gratisaviser og busruter ikke har. Bilen kommer direkte til din adresse, og sætter dig af der hvor du vil. Det kan busruter – selvom de er gratis – ikke.

Forestil dig den ovenstående morgen-situation igen. Denne gang skal du blot forestille dig, at du handler ind, mens du er undervejs.

Du bestiller fødevare, toiletpapir, tandpasta osv. mens du er på vej til dit arbejde. Når du skal hjem, er varerne klar til dig og bilen har allerede hentet dem.

De er i et særligt indrettet bagagerum der holder fødevarer mv. kolde, og du betaler for dine varer igennem den mobilapp som følger med dit transport-abonnement. Du tager dem blot ud af bagagerummet og ind af dine hoveddør.

Tjen penge

Hvordan skulle dem bag et sådanne abonnement tjene penge, kunne man retfærdigtvis spørge. Vi deler den op i to ting: Den ene er butiksdøden der allerede er i gang. Den anden er offentlige forpligtelser for borgere, i form af busser og persontransport af syge og handikappet.

Mens gratisbusser kan få vores skattebidrag til at falde, har virksomhederne en ny mulighed: Der er flere og flere af os der handler på internettet.

Nethandel sparer virksomhederne mange penge på. De har nemlig ikke udgifter til butikker og butikspersonale. Hertil har de store centrale lagre i stedet for mange små, og generelt er der færre mennesker involveret i den daglige drift af en internetforretning.

Gratis busser, som beskrevet ovenfor, leverer noget af den offentlige borgerforpligtelse, men det kræver dog stadig en chauffør.

Og som du måske allerede ved, så er mennesker den dyre del af regnestykket, mens en selvkørende bil (eller bus) hurtigt tjener sig selv hjem igen, når man sparer lønudgiften til chaufføren.

I takt med at de fysiske butikker lukker, stiger konkurrencen mellem de forskellige online-virksomheder, og det bliver derfor nødvendigt for at tilbyde kunderne noget ekstra, hvis de vil fastholde deres position som en internetvirksomhed med succes. Gør man det ikke, vil konkurrenten gøre det, og man mister dermed omsætning og profit.

Selvkørende biler er en oplagt mulighed for denne nye handelsverden og for offentlige transportforpligtelser generelt. Bilerne kan betjene mange personer hver dag, de kan bruges som varevogn om aftenen og natten. De holder aldrig en sygedag eller går på barsel. De kører aldrig galt og de bliver ikke beruset eller skal overholde 11-timers reglen. Og de kan bygges så indmaden – kabinen – kan udskiftes efter behov på ganske få minutter. Bløde passagerersæder i dagtimerne og fladt gulv til varetransport om natten.

Hvornår

Det hele lyder måske lidt for langt ude, men bare rolig, du vender dig lynhurtigt til denne form for transport og indkøb.

Til den tid vil du ofte glæde dig over, at du helt er sluppet for at handle hverdagsting i overfyldte supermarkeder lige midt i myldretiden, hvor der kan være umuligt at finde en parkeringsplads eller en indkøbsvogn. Eller at gå hjem fra busstoppestedet i regnvejr med hænderne fulde af indkøbsposer.

Hvem der kommer først med et sådanne abonnement er svært at spå om.

Men en ting er helt sikkert: Lige nu sidder der nogen og tænker over hvordan. Måske bliver det en helt ny spiller på transportmarkedet, måske bliver det Movia der tager teten, eller måske bliver det en af de store bilproducenter der kommer først.

På nuværende tidspunkt ved vi det ikke, men … Vi glæder os allerede.

Skrevet af

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.