Tyske bilindustri investerer 450 milliarder i elektriske og selvkørende biler

Angela Merkel tysk selvkørende bil investering

Den tyske bilindustri vil investere 450 milliarder kroner i elektriske og selvkørende biler over de næste tre år

I en udtalelse fra den tyske bilindustris sammenslutning, VDA, siger formanden Bernhard Mattes, at tyske bilfabrikanter vil investere godt 60 milliarder euro – 450 milliarder kroner – i elektriske og netværksforbundne selvkørende biler over de næste tre år.

Mest til elbiler

Af de 60 milliarder euro der skal investeres, vil de 40 milliarder – 300 milliarder kroner – gå til elektrisk mobilitet. Resten, 20 milliarder euro eller 150 milliarder kroner vil går til digitalisering og netværksforbundne selvkørende biler.

Mercedes og Bosch forudsiger en fremtid med elektriske netværksforbundne selvkørende biler. Foto: Mercedes/Bosch

Nogle af de mange milliarder euro på el-mobilitets siden, vil blandt andet blive brugt på nye batterifabrikker.

Bernhard Mattes tilføjer, at “EUs CO2 mål for 2030 ikke opnås uden denne betydelige investering i fra de tyske bilfabrikanter.” 

Elektriske selvkørende biler vil have en effektivitet der vil hjælpe kraftigt på EUs klimamål.

Sidste år investerde den tyske kemigigant BASF 418 millioner euro – 3,2 milliard kroner – i en batterifabrik der ville kunne producere batterier til 300.000 elbiler om året fra 2020.

Det er endnu uvist hvad denne kæmpeinvestering vil betyder for selvkørende biler præcist, men det gættes på ombygning eller udbygning af fabrikker, så de kan producere selvkørende biler i meget høje antal hvert år. Det skal dog også nævnes, at Tyskland er bagud på point, når det kommer til kapløbet om de selvkørende biler.

Verdens bilsalg stagneret

Mens vi her i Danmark ser flere og flere biler vejene, er den globale bilbranche faktisk i en slags krise. Salget af nye biler er nemlig stagneret, trods spådomme om at det globale salg ville runde den magiske grænse på 100 millioner solgte biler om året, i år. Det er nærmest usandsynligt at det kommer til at ske i år, grundet faldende salg i årets første måneder. 

About The Author

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.