GM vil producere selvkørende biler uden rat i 2019

GM Cruise selvkørende bil fra 2019

General Motors starter produktionen af selvkørende biler uden rat og pedaler i 2019

General Motors (GM) står bag årets største overraskelse, da de i går fortalte omverden, at de vil starte produktionen af selvkørende biler uden rat og pedaler i 2019. Ingen andre bilproducenter, er kommet så langt.

Farvel til rat og pedaler

Vi kommer til at sige farvel til rat og pedaler. I stedet siger vi goddag til den ultimative trafiksikkerhed og muligheden for at lave alt muligt andet end at holde øje med vejen og de øvrige trafikanter, mens vi transporteres rundt af selvkørende biler.

GM har allerede udstukket en række mål – ingen ulykker, ingen udstødningsgasser og ingen bilkøer – for deres selvkørende biler, som GM mener er nøglen til at overleve som forretning i fremtiden.

For nogle lyder det rædselsfuldt, for andre en befrielse. Uanset hvad man mener, så bliver det noget vi hurtigt vender os til.

Hertil kommer, at det bliver en elektrisk bil, med det lave støjniveau elektriske biler tilbyder. Det er næsten kun dækstøj man hører.

Med andre ord, man vil kunne tale normalt sammen i vognen og foretage Skype opkald osv. uden at skulle råbe.

Du slipper også for at stå for vedligeholdelse af bilen, da du ikke kan købe den. Den er nemlig kun tilgængelig via at abonnement på mobiltelefonen. I hvert fald i første omgang.

MaaS

Mobility as a Service (MaaS) er et nyt akronym vi alle skal til at lære at kende, og det vil vende op og ned på vores ejerskab af biler.

Grundlæggende betyder MaaS, at du har et abonnement på et køretøj, i stedet for at eje det. Du køber en service, ikke et ejerskab.

Når du skal bruge en vogn, bestiller du den via en mobilapp, hvor du også fortæller hvor du skal hen.

App’en viser dig hvornår vognen er fremme, og hvor lang tid turen vil tage. Herefter kan du, hvis du ønsker det, skrive en SMS til tante Anna, og fortælle at du er fremme om 20 minutter. Du kan selvfølgelig også bestille en vogn til at hente dig, på et forudbestemt tidspunkt.

Betalingen af turen – prisen er afhængig af den abonnementstype du har valgt – foregår også via app’en.

Til gengæld skal du ikke længere bekymre dig om at skifte til vintervæk, overholde service intervaller og alle de andre ting der følger med, når man selv ejer en vogn.

Nok ikke i Danmark

GM har ikke oplyst hvor de første biler kommer til at køre. Det må formodes, at det i første omgang vil ske i en by i USA, men hvilken ved vi ikke endnu.

Vi ved dog, at GM lige nu tester deres vogne i byerne San Fransisco, Califonien og i Phoenix, Arizona, begge i USA.

Vi må også erkende, at lovene i Danmark, på nuværende tidspunkt, ikke tillader vogne uden rat og pedaler. Man kan dog får tilladelse til at teste igennem en ansøgning til Vejdirektoratet.

Hurtigere end forventet

GMs udmelding må sende en chokbølge igennem branchen, for det var de færreste der havde forventet en færdig produktionsmodel uden rat og pedaler, fra en af de store bilproducenter, så tidligt som 2019. Waymo (Google), forventes at frigive deres selvkørende biler i løbet af nogle måneder fra nu, men Google producerer ikke bilerne selv.

Hvordan de øvrige bilproducenter vil reagere, vil den næste tid vise, men en ting er sikkert: Den selvkørende fremtid er for alvor begyndt.

Skrevet af

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.