Renault køber mediehus til selvkørende biler

Renault Symbioz selvkørende skærme

Renault har købt 40 procent af fransk mediehus

Kampen om hvad vi skal underholdes med, når vi kører rundt i selvkørende biler spidser til.

Mens de øvrige producenter af selvkørende køretøjer stadig går rundt og overvejer deres strategi, har Renault taget et modigt træk og købt en ordentlig bid af franske Challenges Group.

Challenges udgiver et ugentligt finansielt magasin, samt 4 videnskabelig og historie magasiner, alle på fransk.

Som en del af aftalen, skal Challenges udvikle indhold til skærmene i Renaults kommende selvkørende biler. Renault, Nissan og Mitsubishi er netop nu i gang med et stort samarbejde om at designe, bygge og teste selvkørende biler. For eksempel vil Nissan teste selvkørende biler til marts næste år i Japan, og Renault selv har for få dage siden præsenteret demobilen Symbioz, en niveau 4 selvkørende bil.


“Dette projekt er nøjagtigt indenfor rammerne af Renualts strategi, hvis mål er at tilbyde nye højkvalitets netværksforbundne services og højne kundernes oplevelse”

– Carlos Ghosn, Renaults formand for bestyrelsen og CEO


Vi bruger 2 timer i bilen hver dag

I dag bruger europæiske bilister 2 timer i bilen hver dag. Det kommer de også til i selvkørende biler, og her skal de tilbydes kvalitets indhold. Om man kører alene, er sammen med familie eller venner, så vil Renault tilbyde underholdning og nyheder direkte på bilens indbygget skærme, eller på passagernes egne smartphones, tablets eller medbragte bærbare computere. Det skal ske igennem bilens egen indbygget wifi.

Med investering kan Challenges Group udvikle helt nyt digitalt indhold til de millioner af bilister der over det næste årti forventes at blive transporteret af selvkørende biler.