5 ting vi kan forvente i 2018

Selvkørende minibus

Her er 5 ting vi kan forvente i 2018

2017 blev et spændende år for selvkørende biler, hvor vi blandt andet så Waymo (Google) og Navya præsentere biler der klar til offentlige veje.

Hvad kan vi forvente af 2018. Vi giver her et bud.

Tesla

I starten af sidste år, lovede Teslas topchef Elon Musk, at selskabet ville køre en selvkørende Tesla fra USAs største by New York til landets næststørste by Los Angeles. Det skulle ske inden årets udgang og kørslen skulle være 100 procent automatisk hele vejen.

Desværre lovende Elon Musk mere end hans selskab kunne holde, for det skete som bekendt ikke.

Det betyder dog ikke at planen er lagt i skuffen, men derimod at det kommer til at ske i år.

Turen er på godt 4.500 kilometer og indeholder både motorvej, bykørsel og kørsel til og fra ladestationer undervejs.  Den burde kunne gennemføres på ca. 48 timer.

Hverken Tesla eller Elon Musk har meldt ud hvornår det kommer til at ske, men det er sandsynligvis ikke her i vintermånederne.  Vi har forgæves forsøgt at få en kommentar fra både Tesla og Elon Musk.

Vores bud er, at turen tidligst sker i maj.

[quads id=”1″]

Waymo

Googles selskab for selvkørende biler hedder Waymo. Selskabet producerer ikke selv køretøjer, men har teknologi der kan installeres i andres biler.

I november 2017 skrev Waymo, at deres teknologi var klar og at de i starten af dette år, slipper dem løs på offentlige vej i stater der har lovgiving for selvkørende biler klar. Det glæder blandt andet staterne Arizona og Nevada.

Allerede nu er en stor test i gang, men ca. 100 biler fra Chrysler af typen Pacifica Hybrid, der både har en forbrændingsmotor og en elmotor ombord.

Modstat Tesla der sælger biler, tilbyder Waymo en slags taxi-abonnement, hvor man via en mobilapp kan bestille vogn der henter en, der hvor man står, og helt automatisk transportere en til ens destination. Det skal selvfølgelig være indenfor det område hvor selvkørende biler er tilladt.

Vores bud er, at du kan bestille en selvkørende Waymo bil i mindst 2 stater fra marts.

Lidar

Selvkørende biler benytter en række sensorer til at “se” omverdenen omkring bilen. En af disse sensorer er Lidar (forkortelse for Light Detection and Ranging).

Lidar har hidtidigt være en bekostelig affære, men 2018 tegner til at blive året hvor prisen falder drastisk.

Dels fordi fordi lidar producenterne nu har fået bygget produktionsanlæg til masseproduktion og dels fordi ny teknologi gør det billigere at producere.

Sidste skud på stammen er de såkaldte solid state enheder. Før solid state var alle lidar enheder store, tunge og dyre, men med den nye teknologi, er lidar gjort mindre, lette og billiger. Meget billigere. Før kostede en god lidar ca. 75.000 dollars, med solid state lidar taler vi om ca. 200 dollars.

Vi forventer at se billige højkvalitets solid state lidar masseproduceret i løbet af i år.

Danmark

2017 blev også året hvor den første ansøgning om at teste selvkørende køretøjer i Danmark blev indsendt. Det var ingen ringere end Selmer Gruppens selvkørende spinoff selskab Autonomous Mobility der stod for ansøgningen.

Ansøgningen handler om at få tilladelse til at teste selvkørende minibusser et sted i Danmark. Lokationen er endnu ikke offentliggjort, men vi forventer et sted i eller omkring København.

Autonomous Mobility har to typer minibusser med plads til hhv. 15 og 8 passagerer.

Vejdirektoratet – der behandler alle ansøgninger om test at selvkørende køretøjer i Danmark – forventer mindst 3 måneders sagsbehandlingstid, så vi kommer tidligst til at se en selvkørende minibus på offentlige danske veje til marts.

Patienttransport

Ligeledes i Danmark, har Movia og Region Sjælland indgået et samarbejde om selvkørende transport, der skal få en selvkørende minibus til at fragte patienter rundt.

Samarbejdet har tre faser, hvor første fase handler om at få en elektrisk minibus til at køre automatisk rundt i kældergangene under et stort sjællansk sygehus.

Det er endnu ikke offentliggjort hvilket sygehus det kommer til at handle om.

Anden fase bliver transport på veje på selve sygehus grunden, og endelig sidste fase er transport fra almindelig busstoppesteder – eller måske en togstation – i nærheden af sygehuset, helt hen til sygehusets hoveddør eller den bygning eller afdeling man skal besøge.

Vi forventer at dette projekt tager sine første spæde skridt i løbet af året.

Om forfatteren

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.