Volvo USA: “Nogle gange er teknologi smartere end vi er”

Volvo fremviste deres “concierge service” på Los Angeles Auto Show tidligere på måneden i USA. Servicen tilbyder chaufførene at bestille benzin og bilvask ved hjælp af en app, samt fungere som digital bilnøgle.

Selvom det ikke er et revolutionerende koncept – den digitale bilnøgle – giver den nye concierge service adgang til Volvos biler og et væld af nye tjenester.

Lex kerssemakers, 56, administrerende direktør for Volvo Car USA, talte med News Editor Sharon Silke Carty om Volvos fokus på at bringe fuldt autonome køretøjer på markedet i begyndelsen af ​​2020’erne.

Volvo USA CEO Lex kerssemakers

CEO for Volvo USA, Lex kerssemakers

Spørgsmål: Forklar denne concierge app. Er det en del af noget større eller bare en side service?

Svar: Dette er det ultimative niveau af tilslutningsmuligheder, og teknologien er åben. Den digitale nøgle kan anvendes til bildeling. Jeg strækker det lidt her, men når du har adgang gennem den digitale nøgle, og du kan starte bilen, er mulighederne uendelige.

Spørgsmål: Åbner det ikke op for en masse cybersikkerhed spørgsmål?

Svar: Vi understreger, at der altid vil være cybersikkerhed problemer, men vi har en kæmpe firewall mellem al bilens elektronik og sikkerhedssystemerne. Vi har et meget sikkert miljø.

Spørgsmål: Hvad gør Volvo for at få folk til at acceptere selvkørende biler?

Svar: Folk er nødt til at vænne sig til nye systemer. Du er virkelig nødt til at vænne dig til det faktum, at du ikke behøver at gøre noget, når du starter bilen. Selv med semiautonome systemter, er du nødt til at vænne dig til det. Det er derfor, vi fortæller folk at holde deres hænder på rattet.

Vi udviklinger af to grunde. Først har vi vores Vision 2020, at ingen vil blive alvorligt såret eller dræbt i en af ​​vores biler (fra 2020, red). Det vil vi aldrig nå uden autonome biler. 80 procent af fejl i biler kommer stadig via mennesket. Og dødsfald er stigende. Vi er nødt til at gøre noget som samfund, dette kan ikke fortsætte. Vi kan sige, vi ikke kan lide selvkørende biler eller ikke har tillid til dem, men vi har brug for dem.

Den anden ting er bekvemmelighed. Vi ønsker at give tiden tilbage til bilisterne. I fremtiden kan du gøre andre ting, når autonomien tager over.

Men den første ting vi er nødt til at komme væk fra, er denne polariseret beskrivelse af autonomi. Det er ikke ja eller nej. Det er en kombination.

Spørgsmål: Hvad med infrastruktur og autonom kørsel?

Svar: Det er en udfordring. Vi bliver nødt til at kompensere for de svagheder, vi står overfor. Et simpelt eksempel er på linjerne på vejen – hvis linjerne ikke er der, er vi nødt til at kompensere med kameraer der kan kompensere for det.

Hvis vi ønsker at have øget penetration af disse systemer, skal infrastrukturen selvfølgelig følge med. Men først vi er nødt til at bruge den eksisterende infrastruktur på mere effektive måder. Der er intet land i verden, der har penge til at renovere alle sine veje.

Spørgsmål: Har bilproducenterne brug for lovgivningsmæssige opbakning for at få selvkørende biler ud på gaderne?

Svar: Vi har brug for at undgå en situation, hvor hver bilproducent skal gå til hver stat og benytte forskellige teknologier og testmetoder. Vi skal sikre en form for statslig regulering. Det er derfor, vi virkelig har omfavnet NHTSA (USAs transportministerium) seneste afgørelse. I det mindste har de gjort et forsøg.

Læs også AMERIKANSK TRANSPORTMINISTERIUM UDSTEDER RETNINGSLINJER FOR SELVKØRENDE BILER

Spørgsmål: Med den stigende dødelighed på vejene, syntes folk mere villige til at acceptere menneskeligefejl end computerfejl?

Svar: Ja. Er det baseret på vores modvilje mod at være afhængig af teknologi? Jeg har tendens til at være filosofisk i dette område, så jeg er nødt til at være meget forsigtig.

Vi kan godt lide at tro, vi er den overlegne del af operationen. Men vi har set, at da vi lancerede Volvo Pilot Assist, faldt antallet af ulykker. Forsikringsselskaber tilbyder nu vores kunder en rabat på deres præmier, fordi de ser skadesatsen går ned.

Teknologi kan kompensere for menneskelige fejl. Jeg tror, ​​vi er nødt til at acceptere, at nogle gange, er teknologi klogere end os selv. Jeg tror ikke, at det er inkompetence. Det er distraktion. Det er alle disse signaler, der kommer fra omverdenen. Det er problemet.

Spørgsmål: Er 2020-21 en optimistisk mål for autonome biler?

Svar: Det er vores plan. Volvo ser dette som et maraton, ikke et sprint. Ja, det er ambitiøst, men hvis det er 2022, så er det 2022. Vi vil ikke bringe biler på markedet, hvis de ikke er gode nok. Vi har et kendt sikkerhedsry for at forsvare.

Kilder
Autonews: Sometimes, technology is smarter than we are
Volvo: A personal assistant exclusively for buyers of the all-new Volvo S90

About The Author

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.