Ford vil bygge selvkørende biler og vejnettet sammen

Ford selvkørende bil CES 2018

Ford vil bygge et nyt trafiksystem til selvkørende biler, cykler, vejskilte og lyskryds

Den igangværende kæmpe messe for forbrugerelektronik, CES 2018, kommer konstant med overraskelser. Denne gang er det bilproducenten Ford, der vil udvikle et nyt trafiksystem, hvor køretøjer, cykler og vejnettet taler med hinanden.

Vi taber penge

Vi har tidligere skrevet om intelligente veje, men Ford tager ideen et skridt videre. Selskabet vil have hele trafikinfrastrukturen til at tale sammen.

Tilbage i 2017, foretog Dansk Industri (DI) en beregning der viste, at vi i Danmark alene, spilder 20 milliarder kroner om året på at holde i kø.

Tallet er meget værre i USA, hvor der spildes et godt stykke over 1.000 milliarder kroner hvert år.

Selvkørende transport i form af biler, lastvogne, busser og varevogne, er en del af løsningen, men vi opnår kun den bedste trafikeffektivitet, hvis hele infrastrukturen er bygget til at tale sammen.

Intelligent infrasturktur

Ved at gøre hele vores trafikale infrastruktur intelligent, kan vi udnytte vores veje, parkeringspladser, cykelstier osv. meget bedre.

Det vil for eksempel være smart at vise cykellister, hvor der er ledige cykelparkeringsbåse, og lade lyskryds tale sammen med biler, så der er mindst mulig holde-stille-tid når du kører fra A til B.

Derfor er Ford nu gået sammen med computerchip producenten Qualcomm, især kendt fra at lave de chip der sidder i mange smartphones, om at udvikle en særlig chip til trafiklys, cykler og selvkørende køretøjer.

Softwaren til denne informations-delings-platform, skal udvikles Ford selv, samt af den nye iværksættervirksomhed Autonomic fra Silicon Valley i USA.

Hvad har du tænkt dig

I trafikken i dag, er det naturligt for bilister og cyklister, at kigge på hinandens hoveder og øje, for at bedømme hvad den anden har tænkt sig at gøre.

Har du set mig, har du tænkt dig at dreje ind her, er du ved at forlade parkeringspladsen?

Det er spørgsmål vi har i trafikken hver dag, og ofte det forskellen på at trafikken glide og et trafikuheld.

Samme tanke har Ford. Bilerne skal kunne fortælle hinanden hvad de vil, så der ikke opstår situationer, hvor selvkørende biler misforstår hinanden, og kører frem i små ryk.

Massiv opgradering

Det vil kræve en massiv opgradering af vores vejnet, hvis vi skal gøre vores infrastruktur intelligent.

På den anden side, sparer vi også mange penge og en masse tid, som vi kan bruge på at arbejde mere effektivt, eller være mere sammen med familie og venner.

Skrevet af

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.