Ny konceptbil fra Nissan blander japanske traditioner, computerspil og selvkørende bil
Xmotion (udtales cross-motion), er japanske Nissans nyeste selvkørende konceptbil, der på modig vis mikser den traditionelle japanske brug af træ, med et computerspils sci-fi univers, for at skabe en ny type manuel-automatisk vogn.
Træ møder kulfiber
I en kabine der er taget direkte fra et sci-fi computerspil, finder du fire sæder samt en midterkonsol af udsøgte japanske træsorter.
Interiøret har touch-skærme ved for- og bagsæder, og med en indbygget virtuel assistent til alle kabine-funktionerne, er du aldrig i tvivl om hvordan du indstiller temperatur eller vælger underholdning på den lokale skærm.
Fra førersædet har du adgang til alle bilens funktioner via midterkonsollen og bilens store centrale 49 tommer touch-skærm.
Mens Xmotion er i kør-selv-mode, vil den virtuel assistent konstant opdatere dig med ruteinformation, ankomsttidspunkt og andre relevante kørselsinfomationer, men selvfølgelig kun såfremt du måtte ønske det.
Sci-fi rat der egentlig ikke behøves
Alle nødvendige sensorer til at gøre vognen selvkørende – kameraer, lidar, radar osv. – er skjult i kofangere, tag-kassen og særligt indrette kassetter på siden af bilen.
Alt er designet til at være diskret men alligevel tydeligt.
Xmotion kan køre 100 procent automatisk, men du kan også selv styre vognen, hvis du ønsker det. Derfor kommer man ikke uden om synlighede af rattet, selvom det er designet diskret og med sci-fi linjer i tankerne, så det næsten går i et med resten af instrumentbordet.
Forsæderne kan selvfølgelig rotere rundt, så alle fire passagerer kan sidde med fronten mod hinanden, når vognen er i kør-selv-mode. Via den virtuelle assistent, kan man vælge en fælles underholdning, eller måske spille et traditionalt analogt spil, på toppen af den flade midterkonsol.
Xmotion håndfagter
Som vi har set på andre af dette års koncept-kabiner, så kan man betjene alt i vognen – rat og pedaler undtaget – med håndfagter.
Du skal blot bruge en af de fagter Xmotion genkender, så kan du skifte musik, vælge en ny rute, ændre kabine temperaturen osv. osv. Resten tager den virtuelle assistent sig af.
Der er tale om en konceptvogn, og derfor kommer vi også til kort, når vi skal tale om en forventet lanceringsdato. Det er et studie udi at lave fremtidens vogn, ikke en færdig model.
Mens den er flot, enkel og meget ungdomsmaskulin – som kun en konceptbil kan være – så vil den sandsynligvis aldrig finde vej ud til forhandlerne. Dermed ikke sagt, at kombinationen af japansk tradition, sci-fi og automatisering er helt hen i vejret.
Læs mere hos Nissan.