Hvad skal vi bruge de tomme parkeringspladser til, når bilerne bliver selvkørende?
Det spørgsmål bliver mere og mere relevant, i takt med at de selvkørende biler kommer de næste år. Flere af de store aktører på markedet for selvkørende transport, har allerede meldt ud, at de satser på flåder af selvkørende biler, som forbrugerne har abonnement på. Bilerne har altså ikke brug for parkeringspladser som vi kender det i dag, men vil derimod stå på en aflåst plads hos flådeejererne om natten, typisk uden for byen. Her kan de lade op på billig nattestrøm, for det bliver primært elektriske biler vi kommer til at køre rundt i fremtiden.
Fornyligt viste en stor amerikansk rapport, at personbil salget vil gå fra i dag 5,4 million solgte personbiler om året, til 2,1 million i 2030 i USA. Hullet bliver lukket af flåder af selvkørende biler, der alle kører på abonnement. Det kommer til at betyde store ændringer i bybilledet, for det vil især være i byerne, at de selvkørende biler kommer, ifølge rapporten fra KPMG.
Parkeringspladser til cykler, plads til børn eller nye parker
Med et abonnement på en selvkørende bil, bliver prisen for at have adgang til personlig transport pludselig meget billig. Den økonomiske faktor alene vil få folk opgive at holde bil, og oveni kommer den højere sikkerhed selvkørende biler tilbyder. I den sidste ende vil det betyde væsentligt færre biler på parkeringspladserne, rundt om i de danske byer. Hvad skal vi så bruge al den plads til? Er det til nye parker eller flere cykelstativer, eller skal vi lave mere legerum til vores børn?
Biler holder stille hele tiden
En almindelig personbil holder stille i 95% af dens levetid, og de fleste bruger bilen til korte turer, til og fra arbejde og til at handel ind med. For de fleste vil den daglige kørsel være nogle få kilometer. Resten af tiden holder bilen bare stille og fylder op. Og nåe ja, koster penge som for eksempel til parkeringsafgift til kommunen. I første omgang vil folk måske opgive bil nummer 2, men folk vil også hurtigt opdage, at bil nummer 1 bare står og ruster, for det er meget nemmere med en selvkørende vogn, der kommer når man fløjter – eller bestiller den via en mobil app.
Vi har endnu at møde en byplanlægger, der helt ved hvad de skal stille op med de mange ekstra kvadratkilometer byrum, der støt vil dukke op over de næste ti år.