Ingen ulykker, udstødningsgas eller bilkøer. Det fortalte General Motors (GM) deres aktionærer i denne uge, da de offentliggjorde deres mål om at blive den første storleverandør af selvkørende biler på taxi-abonnement fra 2019 og frem.
Det begyndte allerede onsdag, hvor amerikanske journalister fik lov til at prøve en tur en elektrisk Chevrolet Bolt, udstyret med al nødvendig teknologi til at køre selv. På en prædefineret 3,5 kilometer lang rute igennem San Francisco, USA, oplevede journalisterne hvordan nogle bilister glemmer at blinke når de skal dreje og hvordan andre bilister pludselig kører ind lige foran dem. Altså en helt almindelig dag i storbyen. Den selvkørende Chevrolet Bolt håndterede alle udfordringerne uden problemer.
Torsdag, under den månedlige aktionær-telefonkonference, fortalte GMs præsident Dan Ammann, hvordan GM ser fremtiden for biler: Selvkørende biler hvor alle med en GM app på mobiltelefonen, kan bestille en selvkørende vogn og køre hvorhen de vil.
“Vi tror på, at dette repræsenterer den største forretningsmulighed siden skabelsen af Internettet,” udtalte Dan Ammann “og vi kan gøre det betydeligt billigere end Uber og Lyft”. Der er vægt bag hans ord, for modsat Uber, Lyft og for den sags skyld også Waymo (Google), så ejer GM allerede bilfabrikker der igennem mindre ændringer i produktionen, kan sprøjte selvkørende biler ud på stribe. GM er en stor virksomhed der har produceret biler i over 100 år, og deres afdeling for selvkørende biler har lige 1.200 medarbejdere, der forventes at stige til 2.100 næste år.
Ingen ulykker, udstødningsgasser og bilkøer
Udover en fremtid med “nul ulykker, nul udstødningsgasser og nul trafikkøer”, så slipper man også for at “have en samtale med en chauffør man ikke har lyst til at tale med, at lytte til musik man ikke kan lide og man slipper helt af med ‘creepy driver syndrome'”. Et kendt begreb i USA, om chauffører der er lidt ‘mærkelige’.
Billig kørsel
Når de selvkørende biler produceres i hobetal, så vil prisen per kørt kilometer falde kraftigt. GM forventer at kunne tilbyde en mil (1,6 km) for 1 dollar (6,5 krone) i USA, mod konkurrenternes 2-3 dollar per mil. Forventningen er, at forbrugere hurtigt vil tage de selvkørende biler til sig, fordi de tilbyder en meget høj sikkerhed med en “chauffør” der aldrig bliver træt, og de vil kunne finde den hurtigste vej igennem byen, fordi de er forbundet til computere der har et komplet overblik over trafikken.
Vinderne og taberne
Mens forbrugerne bliver vinderne, vil taberne bl.a. blive bil-forsikringsselskaber og bilforhandlerne samt selvfølgelig chaufførene selv. Her på redaktionen, og i vores artikler generelt, er vi store tilhængere af “Ingen ulykker, udstødningsgasser eller bilkøer”, men vi har også ofte skrevet om, at vi som samfund skal påbegynde en national samtale om hvad der skal ske med den ganske store del af befolkningen, der vil miste deres arbejde i transportbranchen i de kommende år. Hermed en ny opfordring.