Elon Musk: En selvkørende Tesla vil krydse USA om 3-6 måneder
I januar 2017 skrev Teslas CEO og grundlægger på Twitter, at en Tesla med Autopilot, som den første vogn i verden, ville krydse USA helt uden menneskelig indblanden inden udgangen af 2017. Det skete som bekendt ikke, og i stedet blev det en selvkørende lastvogn fra selskabet Embark, der i denne uge blev det første køretøj til at tage turen på tværs af USA. Faktisk måtte Elon i efteråret ud og sige Tesla nok ikke kunne nå det i 2017.
Lang tavshed
Det er godt stykke tid siden at vi har hørt Tesla eller Elon Musk sige noget om Autopiloten, der ellers fik utroligt meget omtale i 2016 og det første halvår af 2017.
Man skal altid holde hænderne på rattet, det kræver loven et stykke tid endnu, også selvom vognen kan styre og bremse selv. (Foto: Tesla)
Men efter sommeren sidste år, blev der pludseligt meget stille i den offentlige kommunikation af hvad Autopilot kunne og hvornår nye funktioner i softwaren blev frigivet, som ellers faldt prompte hver 3-4 uge i tiden op til.
Det har blandt andet fået Tesla til at rutsje grundigt ned på listen over bedste strategi for selvkørende biler, udgivet halvårligt af Navigant Research i USA.
Vi, her på selvkørende.dk, har også undret os over Tesla og Musk tavsheden, og over hvorfor de månedlige opdateringer til Autopiloten pludselig stoppede.
Ny udmeldning
Nu, dagen efter den store triumf med hans andet selskab SpaceX og deres Falcon Heavy rumraket, har Elon Musk fortalt pressen, at Tesla er klar til at køre på tværs af USA indenfor 3 til 6 måneder.
Musk fortalte blandt andet, at processen med at få den kunstige intelligens til at køre bilerne selv, har været uden den store fremgang i et stykke tid, for pludselig at rykke sig fremad til et stort “wow”.
Sådan er det med denne type software siger Elon Musk.
Instrumentbordet i en Tesla. Det blå rat øverst, indikerer at bilen kører af sig selv. (Foto: Tesla)
Samtidigt lagde Musk også vægt på, at lidar-sensoner ikke er så vigtige som Teslas konkurrenter siger, og at almindelige højtopløslige kameraer er mindst lige så gode og en hel del billigere.
Tesla er et af de få selskaber der ikke benytter lidar-sensorer på deres biler, og det kan være en fejl, hvilket Elon Musk gerne indrømmer er en mulighed, men han tror det ikke. I hvert fald ikke på nuværende tidspunkt.
Hvornår turen på tværs af USA præcist skal finde sted, er endnu uvist, men vi holder et skarpt øje med Tesla og hr. Elon Musk.