Ny rapport om selvkørende biler: GM i top, Tesla i bunden

General Motors selvkørende bil 2019

Ny rapport om selvkørende biler sender General Motors i toppen og Tesla ned i bunden

I en dugfrisk rapport om hvem der har den bedste strategi for selvkørende biler, er General Motors (GM) hoppet op i toppen og Tesla er røget ned i bunden.

At være masseproduceret eller ikke at være masseproduceret

Waymo, Googles selskab for selvkørende biler, er lige i hælene på GM, men rapporten peger på, at Waymo ikke selv kan masseproducere selvkørende biler, og at de endnu ikke har lavet OEM aftaler med bilproducenter der kan.

Waymo har en kontrakt med Chrysler om at bygge 100 specieldesignet Chrysler Pacifica minivans, hvorpå og i der er installeret Waymos selvkørende teknologi.

Designmæssigt er Waymos biler et stykke foran GM, men der er kun et spørgsmål at at sætte GMs designere på arbejde.

General Motors er rykket op i toppen, for selskabet har fabrikkerne, erfaringen og en decideret strategi om at masseproducere selvkørende biler fra 2019 i et antal mellem 2.500 og 100.000 stk.

Top 10

Listen byder på to store overraskelser: Tesla er selv ikke med, og Mercedes (Daimler) er i top 3.


Top 10

1. GM
2. Waymo
3. Daimler-Bosch
4. Ford
5. Volkswagen Group
6. BMW-Intel-FCA
7. Aptiv
8. Renault-Nissan Alliance
9. Volvo-Autoliv-Ericsson-Zenuity
10. PSA


Udfordrerne

1. Honda
2. Uber
3. Apple
4. Tesla
Hold øje med
1. Aurora Innovation
2. AutoX
3. Comma.ai
4. Didi
5. drive.ai

Vi har tidligere skrevet om hvor Tesla er henne lige nu, efter at de har været i top 3 siden 2015, hvor de lancerede Autopilot. At Tesla skulle ryge helt ud af top 10, er dog stadig en overraskelse.

Daimlers ankomst i top 3, skal ses i lyset af selskabet har en klar strategi om selvkørende vare- og lastvogne, busser og personbiler, og at de har hele produktionsapparatet klar.

Mercedes for forventer fuld autonomi i last-, varevogne og busser fra 2020.

Du kan læse hele rapporten her.

Kun i starten af 2018

Vi er stadig i den første måned af 2018, og året har allerede budt på ganske store overraskelser. Det er vanskeligt ikke at se med begejstring frem til resten af året.

Skrevet af

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.