Cadillacs chef: Selvkørende biler er afslutningen for de gamle bilfabrikanter

Dette er vores artikel nummer 100.

Det fejrer vi med en artikel om kongen af biler i USA: Cadillac.

Præsidenten for Cadillac, Johan de Nysschen, mener, at de selvkørende biler vil betyde slutning for de gamle bilproducenter, men også helt nye muligheder.

“På den ene side, vil de nye teknologier være begyndelse på enden for de traditionelle bilproducenter, men de vil også være en ny mulighed, for i takt med at folk begynder at bruge biler som en service, vil de jo, trods alt, have brug for en bil,” sagde de Nysschen på et møde i Portugal i denne uge.

Cadillac er kronjuvelen for General Motors (GM), der i alt ejer mere end 19 bilmærker, heriblandt Cadillac og Opel. Derfor er det naturligt, at det også vil være Cadillac der kommer til at lede GMs indtog på markedet for selvkørende biler, fortalte de Nysschen.

En ting er, at bilerne kører selv, en anden ting er bilejerskab. Det er ved at blive vendt på hovedet, da flere og flere efterspørger biler på abonnement, fremfor at eje bilen selv.

Det vil GM tjene penge på, mener Cadillacs chef.

“Vi ved, at vores industri står ved en skillevej. For to år siden, i luksus markedet, så vi baby boomers blive den nye primære kunde, og i 2020, til 3 ud for 4 luksusbiler blive købt af generation X eller generation Y. De har en helt anden attitude, nogle andre forventninger og er koncentreret i byerne.”

Og netop bilejerskab i byerne er problematisk, fordi det presser parkeringsarealer og vejnettet kolosalt, og betyder ekstra omkostninger for byboerne. Dette problem vil selvkørende biler fjerne, da selvkørende biler ikke skal bruge en parkeringsplads, når du ikke er i bilen (i dag holder en bil på en parkeringsplads ca. 94% af tiden – red). Bilerne er også mestre i effektiv kørsel, og det betyder, at der samlet set viil være færre bilerne på gaderne.

Det har GM fået øje på. Derfor har de investeret 500 mio. dollars – 3,5 mia. kroner – i delebiltjenesten Lyft (konkurrent til Uber i USA – red). En investering GM forestiller sig kommer tilbage, fordi dem der vil køre for Lyft, vil købe en Cadillac eller et andet GM produkt.

Man skal dog ikke tage fejl. GM og Cadillac forventer at sælge mange biler til individer der selv vil eje. Hvor lang tid denne (gamle) forretningsmodel stadig har, vides ikke, men store ændringer på vej – også for Cadillac.