Første vogn uden rat fra General Motors

Cruise the Origin

Første elektriske vogn uden rat fra General Motors

General Motors (GM) datterselskab Cruise har netop lanceret en ny 6 pers. elektrisk selvkørende minibus kaldet “the Origin”. Offentliggørelsen skete i San Francisco, USA, foran medier og 900 ansatte.

Begyndelsen på enden af privat ejerskab

The Origin skulle egentligt have været præsenteret i sommeren 2019, men GM/Cruise valgte at udsætte præsentationen i 6 måneder grundet tekniske udfordringer. I den mellemliggende periode har Cruise CEO Dan Ammann været ude og sige, at fremtidens transport ikke er privatejet. I stedet vil vi have et abonnement på selvkørende biler, hvor en vogn henter og bringer os hvorhen vi vil. 

Med skærme i vognen vil passagerne løbende kunne følge med i hvem der skal af og på undervejs. FOTO: Cruise LLC.

GM ser Origin som det første led i den nye værdikæde. Med plads til 6 personer ombord – der er ingen chauffør – vil rejsende kunne dele tur og udgifter. 

Alternativet, privat bilejerskab, vil kun skabe mere trafik, kødannelse og klimaudledning mener GM. Derfor er fremtiden denne form for delebiler.

GM er ikke ene om af have denne holdning og mens den ældre del af befolkning måske rynker på næsen over at skulle dele en bil, er den yngre del mere venlig stemt, måske i særdeleshed pga. klimaudfordringerne.

I følge Dan Ammann vil delebiler spare en alm. husstand for $5000 (33.500 kroner) årligt. Det er en besparelse de fleste husholdninger nok ikke vil sige nej-tak til.

Udover passagerer vil Origin også kunne fungere som en elektrisk selvkørende varevogn. Her vil en version med elektrisk rampe gøre det nemt for både mennesker og robotter at fylde vognen med pakker og kasser.

Produktionsklar

Hvornår vi ser den første Origin på gaden, oplyser GM/Cruise ikke noget om endnu. Indtil videre vil Cruise fortsætte med at teste og udvikle på GMs Colt EV platform. Cruise har fået tilført mere end $7 mia. (ca. 47 mia. kroner) fra GM og Honda sidste år, og burde dermed have penge nok til at færdigudvikle Origin til en produktionsklar model.  

About The Author

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.