Asger Hagelund er ny klummeskribent her på selvkørende. Asger vil skrive om selvkørende transport og politik. Læs mere om Asger under artiklen.
Asger Hagelund: København skal have plan for selvkørende biler
Trængsel og manglen på parkeringspladser er en daglig hovedpine for københavnerne. Lad os få en strategisk plan for, hvordan vi udnytter selvkørende biler til at komme problemerne til livs og skaber nye jobs.
Der kommer til at ske større forandringer indenfor mobilitet og transport de næste fem år end vi har set de sidste 50, sagde den øverste chef for den amerikanske bilproducent General Motors, Mary Barra for nylig. Delebils- og kørselstjenester som Uber, Drivr og Gomore er kun begyndelsen.
Selvkørende biler er den sande disruptive kraft, der vil vende op og ned på vores transportsystemer. Derfor optager emnet nu ikke kun teknologinørder. Transportminister Hans Christian Schmidt (V) er også vågnet op til dåd. Han har netop sendt et lovforslag i høring, der skal gøre det lovligt at etablere forsøgsordninger med selvkørende biler. Og i Vesthimmerland og København arbejdes der med konkrete planer for at teste teknologien.
Vi skal op i gear
Det er en udmærket begyndelse, men København skal turde have højere ambitioner. Jeg ønsker, at vi kommer hurtigt i gang med at bruge selvkørende biler i København for at mindske privatbilisme og trængsel. Jeg forestiller mig en fremtid, hvor vi kan omdanne overflødige parkeringspladser til grønne byrum og dermed bruge den ekstra plads til at hæve livskvaliteten for københavnerne.
Med selvkørende biler kan vi desuden bekæmpe bilkøer, øge trafiksikkerheden og give københavnerne mere af den måske vigtigste valuta der findes, nemlig tid. På længere sigt kan vi endda anvende de store mængder af data, som de selvkørende biler generer, til at udvikle bedre infrastruktur. At blive nordeuropæisk frontløber inden for udnyttelsen af selvkørende biler, vil også kunne bidrage til at skabe nye jobs.
Strategisk retning for visionen
Første skridt er en langsigtet og tværgående plan for selvkørende biler, der kortlægger, hvad teknologien kommer til at betyde for byens borgere og virksomheder, dens muligheder, samt hvilke krav udviklingen kommer til at stille til vores infrastruktur. Planen skal klæde os politikere på til at træffe gode beslutninger, der bringer byen sikkert ind i en fremtid med selvkørende biler i de københavnske gader.