VW og Hyundai har startet et samarbejde med Aurora
Et nyt samarbejde mellem VW, Hyundai og den selvkørende-teknologivirksomhed Aurora er annonceret i dag. Det skriver The Verge.
Mens du sikkert kender både VW og Hyundai i forvejen, er Aurora nok et ukendt bekendtskab. Det er dog ingen ringere end den tidligere guru for Googles selvkørende bil-projekt, Chris Urmson, der står bag.
Bilflåder til byer
Med samarbejdet vil VW og Hyundai indbygge teknologi fra Aurora i deres respektive bil-modeller. Disse skal være klar i 2021.
Målet er at lave bilflåder til storbyer, som man har et abonnement på. Man skal altså kunne bestille en selvkørende VW eller Hyundai i en række storbyer verden over, fra 2021, via en mobilapp.
Begge selskaber vil teste prototype biler her i 2018. Hvor og præcist hvornår vides endnu ikke.
Det er dog sikkert at Hyundai vil benytte deres kommende SUV brint-bil som selvkørende prototype, mens VW endnu ikke vil ud med hvilken model de vil teste med (billede viser VWs selvkørende konceptstudie Sedric).
[quads id=”1″]
Allerede igang
Samarbejdet med Hyundai er nyt mens VW allerede har været i gang med ingeniører fra Aurora i 12 måneder. I de sidste 6 måneder har VW installeret Auroras software og sensorer i testbiler på VWs udviklingsafdeling i Silicon Valley i Californien, USA.
VW, der bl.a. ejer Audi, Porsche og Seat, har tidligere arbejdet med selvkørende teknologier hvor især Audi er kommet langt.
Det seneste skud på Audi A8 stammen, har ikke færre end 41 køreassistent-funktioner ombord, her i blandt automatisk-kørsel på motorvej, som vi også kender fra Teslas Autopilot-funktion.
Audi har bygget flere selvkørende racerbiler (se video) der har slået banerekorder, og sidste år annoncerede Audi og Nvidia et samarbejde om at udvikle en selvkørende bil, der skal være klar i 2020, baseret på Nvidia software og computere.
Flere biler hvert år
VWs plan er at have under 100 testbiler i år, mere end 100 næste år, endnu flere i 2020 og selvkørende biler på gaden i mindst 5 byer fra 2021.
VW ønsker ikke at videreudvikle de føromtalte køreassistent-funktioner, men at udvikle en egentlig niveau 4-5 chauffør (se billede), hvilket har været Aurora og Chris Urmsons plan fra starten.
Aurora
Udover Chris Urmson (billede) har Aurora også to andre selvkørende guruer ombord. Den ene er Sterling Anderson, der tidligere har været chef for Teslas Autopilot afdeling, og den anden er Drew Bagnell, der kommer fra Uber, hvor han var chef for Ubers selvkørende afdeling.
Tilsammen er de tre personer der ved stort set alt hvad der er værd at vide om udviklingen af selvkørende teknologi.
[quads id=”5″]