Hos Uber hedder teknologiafdelingen Advanced Technology Center, og her ser man frem til denne vinters vintervejr.
Centeret ligger i den amerikanske by Pittsburgh, i delstarten Pennsylvania, USA, hvor Uber snart har 100 selvkørende biler kørende rundt med passagerer, og hvor vinter er synonym med sne og snestorme.
Denne vinter er den første med selvkørende Uber-vogne på gaderne i Pittsburgh. I et mix af Ford Fusion og Volvo XC90, og Ubers egen software, skal bilerne takle sne, storm og is for første gang på offentlig vej. Selve softwaren har har været igennem sne, storm og is før, men kun på et lukket testområde. Denne gang, denne vinter, skal Ubers software bevise, at den kan takle ikke bare is og sne men også biler med mennesker bag rattet – der ikke altid opfører sig helt rationelt når deres vognen skrider ud.
Hver Uber vogn har en chauffør ombord, der kan overtage rattet, skulle bilen ikke selv kunne håndtere en trafiksituation. Hver gang en chauffør overtager rattet, viser chaufføren bilen, hvordan en given trafiksituation skal håndteres, og lærer dermed bilens kunstige intelligens (Ubers software) noget nyt. Hver gang en bil har lært noget nyt, deler bilen informationen med de andre selvkørende Uber biler, så hvad en bil har lært, har alle bilerne lært.
Der er angiveligt omkring 500 ansatte i Ubers Advanced Technology Center i byen, og de har et mål om 100 selvkørende Ford og Volvo’er på gaden inden nytår, og det mål når de, har Raffi Krikorian, software director hos Uber, udtalt til Pittsburgh Tribune-Review i november.
Læs også Kan selvkørende biler håndtere den danske vinter?
Uber vil ikke ud med hvor mange vogne der er på gaden lige nu, men fastholder målet på 100 vogne – flest Volvo’er – i flåden.
Udstyret på bilerne – sensorene – kan faktisk se hvert eneste snefnug, og man har måtte lære den kunstige intelligens at se forskel på snefnug og medtrafikanter, skilte osv.
Denne vinter vil vise om Ubers software er klar til bide skeer med snestorm, sneklædte veje og menneskelige bilister.