Med Hondas nye “Traffic Jam Pilot” kan du kigge væk fra vejen og lade bilen bestemme selv
Den nye teknologi som Honda har præsenteret, er blevet godkendt af myndighederne i Japan, og tillader at du kan koncentrere dig om andre ting end vejen og de øvrige billister. Honda selv, kalder deres nye teknologi for ægte niveau 3 kørsel, under bestemte forhold. Tilladelsen kræver, at der sættes et særligt “Automatisk kørsel”-klistermærke på bilen.
Læs avisen mens du kører i kø
Helt præcist gælder Hondas nye tilladelse, at en billist kan koble “Traffic Jam Pilot” ind på motorveje hvor der er kødannelse.
Som mange andre bilfabrikanter, har Honda indtil videre haft en cruise-control funktion, der selv bremser og accelererer når du befinder dig i en kø, men du skal 100% selv køre bilen og må ikke tage øjnene væk fra vejen. Disse systemer er kendt som niveau 2 autonomi. Det nye ved Hondas system er, at du kan læse avisen eller den nyeste artikel her på selvkørende.dk, mens vognen selv styrer og måske vælger at køre udenom et andet køretøj uden at du, chaufføren, er indblandet. Den beregner altså selv, om det er hurtigere at komme frem ved at skifte vognbane, end blive i dens nuværende vognbane, og den spørger ikke om lov.
Første produktionsmodel i verden
Ifølge Honda, er de nu den første bilproducent der tilbyder en produktionsmodel med niveau 3 kørsel og som har fået systemet godkendt af et lands myndigheder. I 2019 tilbød Audi et nogenlunde tilsvarende system, man de kunne ikke få systemet godkendt.
Teslas nye FSD system (Full Self Driving) kan også skifte vognbane, men Tesla ønsker at gå hele vejen og tilbyde et niveau 4 system, hvor vognen kan køre selv i næsten alle trafiksituationer. FSD er stadig i beta, og dermed endnu ikke godkendt i noget land. Ca. 2500 Tesla ejere er i denne tid i gang med at test og afprøve FSD på amerikanske veje.
Honda Legend bliver den første bil
Honda planlægger at tilbyde “Traffic Jam Pilot” systemet i deres Legend model fra april 2021. Da det indtil videre kun er Japan der har godkendt systemet, vil det kun være muligt for japanske billister at kigge væk fra vejen under kørsel. I alle andre lande, Danmark inklusiv, skal en chauffør koncentrer sig 100% om kørslen med begge hænder på rattet, også selvom “Traffic Jam Pilot” er installeret.
Det er dog markant at en bilproducent nu har fået en statsgodkendelse af et system der tillader billisten at foretage sig andet end at føre bilen. Indtoget med den 100% selvkørende transport er for alvor begyndt, og lande som f.eks. Danmark skal snart tage stilling til biler der kører helt af sig selv.