NVIDIA fortalte investorerne i en telefon-konference fredag, at NVIDIA er 5 år forud alle andre, når det kommer til selvkørende biler.
De fleste kender NVIDIA som en markant grafikkort-producent, der har domineret grafikkort-markedet i over et årti. Tiden er dog kommet til at tænke på NVIDIA som en kunstig intelligens-virksomhed, fordi deres store ekspertviden om grafikkort, har vist sig at være fundamental for udviklingen af kunstig intelligens (AI).
Det hænger sammen med, at AI har brug for ekstraordinær meget regnekraft, og chippen som sidder på et grafikkort, er faktisk en meget voldsom chip, som hidtil kun har været brugt til at lave 3D beregninger f.eks. i computerspil. Denne chip har vist sig særdeles effektiv til AI beregninger og det har NVIDIA udnyttet, til at lave en helt ny chip.
Den nye chip, kaldet Drive PX2, der er superoptimeret til AI, og er den hurtigste AI-chip i verden. Faktisk er det den eneste chip, der har et særligt instruktionsæt (særlige koder) kun til brug for AI. Samtidig er chippen uhyre energieffektiv, for i gamle dage skulle en computer bruge ca. 2000W på at lave det samme som PX2 gør med 120W.
Under telefon-konferencen fredag, sagde NVIDIAs CEO Jen-Hsun Huang, at NVIDIA nu fokusere på at blive leverandør til bilproducenter, der ønsker at udvikle selvkørende biler. Mange producenter har allerede meldt sig under fanen, og mest markant er Tesla, der har meldt ud, at alle Teslaer nu har en PX2 installeret.
“And I think what Tesla has done by launching and having on the road in the very near-future here, a full autonomous driving capability using AI, that has sent a shock wave through the automotive industry. It’s basically five years ahead. Anybody who’s talking about 2021 and that’s just a non-starter anymore. And I think that that’s probably the most significant bit in the automotive industry. I just don’t – anybody who is talking about autonomous capabilities in 2020 and 2021 is at the moment re-evaluating in a very significant way.” – NVIDIA CEO Jen-Hsun Huang
Jen-Hsun Huang tilføjede, at selvkørende biler ikke har detektions-udfordringer mere, men kun en AI udfordring, en udfordring som Huang insistere på er løst i 2017.
NVIDIAs chef peger afslutningsvis på, at mens andre bilproducenter taler om selvkørende modeller fra 2021 og frem, vil Tesla være klar i 2018, med en NVIDIA chip ombord. Dette forspring på 5 år, vil tvinge de andre producenter til at revurdere deres indsats og sandsynligvis fremskynde deres arbejde. De kan ihvertfald ikke kalde sig first-movers, den titel har Tesla godt fat i nu.