Volvo tror på selvkørende lastbiler med chauffør

Volvo Trucks i fremtiden

Volvo tror selvkørende lastbiler stadig har chauffør ombord i fremtiden

I en følelsesladet video der nærmest er en hyldest til chaufføren, taler Volvo om deres vision for lastbiler i fremtiden. Det er smukt, men det giver bare ikke rigtig nogen mening, for stort set alt hvad Volvo viser i videoen kan automatiseres.

Hænger økonomien sammen?

Fra en logistik operatørs synspunkt (hvad vi før i tiden kaldte en vognmand), må der nødvendigvis være nogle spørgsmål til Volvo. Med alle disse nye systemer ombord i lastvognen, stiger priser på et nyt vogntog, men der er ingen penge at spare på at fjerne chaufføren. Hvordan skal det økonomisk hænge sammen? Hvis der stadig er en chauffør ombord, skal hele vogntoget så stadig overholde køre/hviletidsregler? Hvorfor skal der stadig være en chauffør, når resten af produktionen og lageranlægget er automatiseret?

I videoen virker det i det hele taget som om, at Volvo er bange for at træde chaufførerne over tæerne. Man kunne også få den tanke, at Volvo ikke har kunne knække den teknologiske nød det er, at få køretøjer til at køre at sig selv (som andre selskaber har), og derfor fremstiller en vision der nedtoner selvkørende Volvo lastbiler.

Automatiseringen er nødvendig

Det er som om, at Volvo glemmer, at alle gaffeltrucks (der bl. a. ses undervejs i videoen) snart er 100 procent selvkørende, at alle lagersystemer snart er helt automatiseret (virksomheder der ikke automatiserer vil ikke være konkurrencedygtige) og at vejnettet (og lad os ikke glemme klimaet) har brug for et voldsomt effektivitets løft, hvis vi ikke skal holde i kø i timevis hver dag. Et løft en menneskelig chauffør ganske simpelt ikke kan levere. Kun automatiseret transport kan.

Uanset om Volvo – og andre – ikke vil tale om det, så kommer automatisering -den er faktisk allerede i gang – og spørgsmålet er ikke så meget om Volvo tror på det eller ej, med derimod, hvad vi som samfund skal gør, når 25-35 procent af arbejdsstyrken på tværs af mange brancher bliver arbejdsløse over de næste 10-15 år.

Denne samtale burde vi alle tage, men politikere, erhvervslivet og borgerne, er lidt for selvsikre når de tror, at der vil være job til alle i et automatiseret samfund.