Hvor langt er teknologien bag de selvkørende biler, hvad kan vi nu, og hvor ligger de store begrænsninger? Det var blot nogle af de ting, som transport- og bygningsministeren blev meget klogere på, da han besøgte Californien, skriver Transport- og Bygningsministeriet i en pressemeddelelse.
På programmet var bl.a. et besøg hos Metropolitan Transportation Commission (MTC), der delte deres erfaringer med implementering af ny teknologi og smarte transportløsninger. ”Styrelsen” står bl.a. bag indførelsen af en såkaldt ”Fast track lane” på Bay Bridge i San Francisco-området, hvor elbiler og biler med flere end to personer har ret til at køre. Andre bilister kan købe sig adgang på dagsbasis. Hurtigsporet har markant nedsat trængslen på broen.
På Stanford University fortalte MDr. Stephen Zoepf om fremtidens mobilitet, herunder selvkørende biler, samkørsel og sikkerhed i relation til automatisering i selvkørende biler og førerunderstøttelse i konventionelle biler.
Fremtidens transportløsninger var emnet for et besøg hos Institute for the future, der er en tænketank, som samarbejder med en række organisationer om løsninger på fremtidens udfordringer.
Hos IBM taltes om kunstig intelligens, intelligente transportsystemer og open source design af Local Motors førerløsebiler. De står bag ”Ollie” – en helt selvkørende bil, der kan fjernstyres fra centralt hold og udstyres til at udføre flere funktioner fra transport af gangbesværede til mobile badefaciliteter med videre.
Undervejs blev det også til et besøg hos Tesla og en prøvetur i en af deres delvist selvkørende biler og i Stanford University´s kørselssimulator.
– Det har været en meget lærerig tur, der har givet vigtig inspiration til det videre arbejde med bl.a. selvkørende biler i Danmark. Hele teknologien på det og andre transportområder udvikler sig så hurtigt, at det er svært at forestille sig. Det betyder, at der også er nogle begrænsninger, som vi skal være opmærksomme på, når vi arbejder med lovgivning på de områder. Det er vi midt i lige nu, og der er ingen tvivl om, at de input, jeg har fået, har udvidet min horisont betydeligt, siger Hans Christian Schmidt.
Allerede i går, hjemme i Danmark igen, fortsætter arbejdet, hvor ministeren bød velkommen til en roundtable om selvkørende biler. Her mødtes han med repræsentanter fra bl.a. branchen og forskningsmiljøet til gensidig videns- og erfaringsudveksling.