Selvkørende biler får turkisblå lygter for og bag
De fleste biler i Amerika har højst tre farver af lys på ydersiden. Der er hvidt lys i forlygter og baklys, rødt lys i bremselygter og baglygter og gult i blinklys. Men nu har Mercedes netop fået godkendelse til at tilføje en fjerde farve: Turkisblå lys, der angiver, når en Mercedes kører autonomt.
Indtil videre kun i USA
Kun de to amerikanske stater Californien og Nevada har godkendt den nye lyse farve. Det er de eneste stater, i USA hvor Mercedes’ “betinget autonome” Drive Pilot-teknologi er lovlig.
Mercedes Drive Pilot (et niveau 3 system) kan bruges i trafikpropper på udvalgte større motorveje, når bilerne kører mindre end 65 kilometer i timen. Under de betingelser kan føreren tage fødderne væk fra pedalerne, slippe rattet og tage øjnene helt væk fra vejen. Det er her Mercedes’ Drive Pilot adskiller sig fra konkurrenternes førerstøttesystem – Du behøver ikke holde øje med vejen og kan lave noget andet i mens.
Alle andre førerstøttesystemer, herunder Tesla’s såkaldte Full Self Driving (FSD) og General Motors’ Super Cruise, kræver, at føreren holder opmærksomheden på, hvad der sker omkring køretøjet.
Mercedes ‘Drive Pilot tillader føreren at fjerne øjnene fra vejen, indtil systemet giver føreren besked om at overtage styringen, f.eks. når trafikken accelererer. Imens kan føreren surfe på internettet eller spille spil på bilens store midterskærm (sensorer i bilen sikrer, at føreren ikke falder i søvn).
Turkisblå lys
Den turkisblå farve blev valgt, fordi den er iøjnefaldende, og den forveksles ikke med noget andet. Den minder ikke om farven på nogen anden lys på en personbil, men den er også tydeligt forskellig fra den mørkere blå, som politiet og andre udrykningskøretøjer benytter.
Society of Automotive Engineers anbefaler denne specifikke blå nuance for at angive autonom kørsel, men Mercedes er den første bilproducent, der har fået godkendelse til dens brug. Lysene vil vises foran og bagpå køretøjet omkring baglygterne og forlygterne.
Ifølge Mercedes er de turkisblå lygter nødvendige for at advare medtrafikanter og politi om, at køretøjet er under fuld automatisk kontrol. På den måde, når nogen uden for køretøjet ser føreren kigge væk fra vejen, tror de ikke, at føreren gør noget forkert.
På danske veje
Der er på nuværende tidspunkt ingen planer om at indføre noget tilsvarende i EU. Det er dog en universel god ide, og vi gætter på, at transport-udvalget under EU-Kommissionen indenfor en overskuelig fremtid, vil blive nød til at tage det op.
Dermed kan de nye turkisblå lygter også blive et syn på de danske veje i fremtiden.