Waymo er navnet på Googles nye bilfirma med mottoet “a new WAY forward in MObility”.
Det skriver John Krafcik, chefen for Googles projekt om selvkørende biler, i et blogindlæg.
I 2015 gennemførte Google en tur i en selvkørende bil på offentlig vej (i delstaten Texas i USA) hvor eneste passager var en blind person. Turen var den første uden en chauffør til at trykke på nødstop, skulle noget gå galt. Alt gik godt og passageren blev, helt som forventet, fragtet fra en park til et lægehus.
“Denne tur var mulig, fordi vores biler nu kan håndtere de mest vanskelige kørselsforhold, såsom at opdage og reagere på redningskøretøjer, mestre vejens inddeling og vigepligter samt menneskers uforudsigelighed i trafikken,” noterer Krafcik.
Krafcik peger på områder hvor Waymo tror på forretningsmuligheder, for vi må ikke tage fejl, at det handler om at tjene penge for Google nu, efter udskiftningen af deres finansdirektør.
Hvad Waymos produkter helt præcist bliver, skriver Krafcik ikke i detaljer, men han nævner områder hvor Googles (nu Waymos) teknologi kan bruges: personbiler, delebiler, logistik, offentlig transport. På lang sigt forudser Krafcik at selvkørende teknologi vil betyde nye produkter og nye job.
Hvad kan vi udlede af Krafciks blogindlæg?
Vi kan udlede, at konceptet “bil” er under kraftig revision. Om ganske få år vil vi tænke over ordet “bil”, på en helt anden måde end vi gør i dag. Det, Googles nye selskab egentligt har, er en elektronisk chauffør. Den software der er bag denne elektroniske chauffør, kan bruges i mange ting udover biler, lastvogne, busser osv. Tænk f.eks. på legetøj der selv kører rundt (og selv kører på plads efter leg) eller selvkørende industrirobotter, der nu kan køre frit rundt i fabrikshallen, i stedet for de fastlagte og dermed ineffektive ruter de selvkørende industrirobotter kører rundt efter i dag.
Med dette træk har Google igen iført sig førertrøjen, efter Tesla har lånt trøjen i et par år. Kampen om at komme først er nu for alvor begyndt. Tidsrammen ser stadig ud til at holde – ultimo 2018 – men den stor prestige og de mange penge der ligger i at komme først, betyder noget. Bare en måned før de andre, kan have stor økonomisk betydning på den lange bane. De næste 5 år, bliver de mest spændende bil år, nogensinde.