EU vil indføre automatiske biler fra 2022
Fra 2022 skal alle nye biler i EU have en række automatiske systemet installeret, der skal øge trafiksikkerheden mærkbart for alle trafikanter. Det vil fjerne ansvaret for kørslen fra chaufføren og flytte det over på automatiske systemer, der næste gør bilerne selvkørende.
Ikke hele kagen, dog en god bid
Bilerne bliver ikke 100% selvkørende men der kommer krav om at bilerne selv skal kunne bremse, selv holde vognbanen, selv skal kunne sænke hastigheden og selv forhindre at en bilist kører stærkere end fartgrænsen på en given strækning tillader.
Hertil kommer en række systemer der skal holde øje med chaufføren, og advare hvis der er tegn på at chaufføren er ved at falde i søvn, benytter en ikke-håndfri mobil samt andre farlige distraktioner.
Der er EU-Parlamentet, EU-Kommissionen og Det Europæiske Råd blevet enige om, efter lang tids forhandling, skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.
– Nu vil vi øge sikkerhedsniveauet over hele linjen og bane vej for fremtidens forbundne og selvkørende mobilitet, siger EU kommissær Elżbieta Bieńkowska.
25.000 liv skal reddes i EU
De nye regler vil redde 25.000 liv i trafikken i EU årligt, vurderer EU-Kommissionen, mens 144.000 færre vil blive hård kvæstet. Udover at mange familier hvert år ikke skal rives fra hinanden, vil det også betyde mere plads på traumecentre og hospitalsafsnit, til EUs – herunder Danmarks – øvrige borgere.
Busser og lastvogne tæller også
For busser og lastvogne vil der være nye regler der en gang for alle vil gøre op med blinde vinkler, blandt andet ved hjælp af systemer der aktivt holder øje med bløde trafikanter og giver chaufføren besked, såfremt en blød trafikant detekteres. Vognen vil i yderste konsekvens selv bremse og eventuelt helt stoppe.
En selvkørende bil med rat
Borgerne har stadig mulig for at tage rattet i egen hånd, men med de nye regler, tages det første egentligt skridt henimod automatisering af trafikken i EU. En effektiv og en – på alle måde – smertefri afvikling af trafikstrømmene, så højt på listen hos enhver politiker i EU. Både fordi behovet for transport er voksende og fordi klimaproblemerne for alvor banker på.
Det er et stort behov for at gøre hele transport-infrastrukturen meget mere effektiv, for CO2 udslippet fra transportsektoren skal skal sænkes kraftigt. Det kniber faktisk en del, som blandt andet ing.dk skrev om i denne uge.
Med disse nye regler, er det måske stadig muligt at indfri EUs klimamål.