Som verdens største bilproducent, bruger Toyota hvert år ca. 10 milliarder dollars på udvikling og forskning, eller rundt regnet ca. 65 milliarder kroner.
For dette anselige beløb, skulle man tro, at Toyota lå forrest i kampen om det selvkørende marked. Sådan er det dog ikke, og umiddelbart syntes det ikke at forstyrre nattesøvnen hos topledelsen hos Toyota.
Helt frem til 2014, lod Toyotas CEO Akio Toyoda omverden forstå, at ingen ville have en selvkørende bil. Toyoda, der glad for racerbiler, mente dengang, at folk ikke ville slippe rattet. Som så ofte før, sker det at man tager fejl, når man tror at man ved, hvad hele befolkninger tænker.
Siden er der sket meget, og det har fået Toyota til at indse, at de er temmelig meget bagud. I dag ledes den selvkørende branchen af VW/Audi, BMW, Mercedes, Ford, GM, Tesla og Google, og Toyota bliver nød til enten at se sig slået, eller komme med nogle produkter, der kan slå konkurrenterne.
Lige nu ser det ud til at Toyota har indset, at de er slået, for i dag taler de ikke så meget om selvkørende biler, men mere om selvkørende robotter. Robotter der kan hjælpe dig i bad, bære dig op ad trappen, passe på børnene og generelt være behjælpelig i hjemmet.
“Det er absolut en mulighed, at robotter bliver for Toyota, hvad bilindustrien blev til, da Toyota begyndte (i 1930’erne, red)”, fortalte Dr. Gill Pratt, CEO Toyota Research Institute, tidligere i år på Consumer Electronics Show i Las Vegas, USA. “Hjemmerobotter kan blive endnu mere værdsat i fremtiden, end bilen har været i fortiden.”
Med den aldrende babyboomer generation, stiger antallet af ældre hurtigt i disse år – omkring 600 millioner verden over – og det kan betyde at efterspørgslen på robotter overstiger markedet for selvkørende biler, mener Toyota.
Officielt siger Toyota, at de hverken ved, eller er specielt interesseret i at vide, hvor de er i kapløbet om selvkørende biler. Dog har de forstået, at autonome robotter i hjemmet, skal bruge samme teknologi som selvkørende biler, når de skal finde rundt i huset, og undgå at ramme både ting og beboerne.
Selvom Toyota allerede er godt bagud, afholder det dem dog ikke fra at gøre et forsøg. De har bl.a. åbnet et research center i Texas, USA, i april i år, men de mener, at de først er klar med selvkørende biler omkring 2025, altså 7 år efter den første fuldautomatiske Tesla ruller af samlebåndet.