Da Tesla for nogle dage siden meldte ud, at alle produktionsmodeller nu som standard har hardware ombord, der gør bilen i stand til at køre selv, faldt aktien med 2 procent. Et udtryk for at aktieverdenen ikke helt forstår, hvad der er Tesla nu tilbyder.
Måske kan vi være lidt behjælpelige med at forklare Teslas første skridt, den nye Udvidet Autopilot. Den kan downloades til bilerne i dec. i år, dog kun hvis du har en spritny Model S eller X, med den nye hardware og sensor-suite pakke indbygget.
1. Med Enhanced Autopilot (Udvidet Autopilot) kan bilerne selv tilpasse sig hastigheden til trafikken.
2. Bilerne kan selv skifte vognbane, uden at det kræver input fra dig. Den blinker selvfølgelig selv.
3. Bilerne kan selv flette ind og ud fra motorveje og sågar selv skifte motorvej (f.eks. når en motorvej deler sig i nord- eller sydgående retning).
4. Bilerne kan selv finde den afkørsel du skal af på, og benytter selvfølgelig blinklys, så andre (manuelle) trafikanter forstår bilens intention.
5. Autosteer funktionen (automatisk-styring) er forbedret og kan håndtere både smalle gader og komplekse vejstykker.
6. Summon funktionen kan nu selv køre rundt om forhindringer og hjørner for at komme frem til dig eller finde en parkeringsplads.
Såfremt du har en helt ny Model S eller X, vil det koste $5.000 for at aktivere den nye Udvidet Autopilot, og altså først i december. Alt i alt, gør det bilen sikrer i trafikken og sikkerhed er altid værd at betale for.
Billeder fra Tesla, der viser nogle af sensorerne indbygget i bilen.