Florida tillader selvkørende biler – Danmark halter bagud

Selvkørende bil i USA

Florida tillader selvkørende biler på samtlige offentlige vej

Delstaten Florida i USA, er nu den 29. amerikanske stat der tillader selvkørende biler uden chauffør på offentlige veje. I Danmark har vi et enkelt testområde der aldrig rigtigt er kommet i gang.

Jobs på spil

Selvkørende køretøjer har ikke brug for et menneske til at styre bilen. Det betyder at alle der er beskæftiget med chaufførjobs, vil blive arbejdsløse, mens brancher der beskæftiger sig med selvkørende vogne og teknologi, vil have brug for medarbejdere. 

Amerikanske stater der har indført lovgivning om selvkørende køretøjer. Kilde: National Conference of State Legislatures

Om de to tal vil gå lige op, er stadig til debat. Her på selvkørende.dk peger vi på, at der vil være færre job i transportbranchen som helhed i fremtiden. Noget vi mener, at vi som samfund burde have en snarlig samtale om.  

For trods al den nye teknologi, er det stadig mennesker der skal reparere, vedligeholde og støvsuge de selvkørende biler.

Hertil kommer, at bilerne skal have fyldt brændstof på eller have et opladerstik sat i kontakten. De vil dog selv kunne finde ud af køre ind i en vaskehal.

På sigt vil de servicejob der er i forbindelse med reparation og vedligeholdelse af selvkørende biler, overtages af bedre tekniske design – der ikke kræver vedligeholdelse – og af robotter.

Danmark halter efter

Det er blot et par dage siden vi erfarede at den påtænkte buslinje på DTU i Lyngby – med selvkørende busser – er aflyst. Det er endnu et slag for selvkørende busser i Danmark, mens vores naboer Sverige og Finland tromler derudaf.

Selvom det er to år siden at den nye bydel i København, Nordhavn, blev udset til at være prøveklud for selvkørende transport, er der stadig ikke sket noget. 

Der er dog for nyligt noget der rør på sig desangående.

Mulig selvkørende bustype til fast rutefart i Københavns nye bydel Nordhavn. Foto: Amobility.dk

Herhjemme er lovgivningen skruet således sammen, at der kun er givet tilladelse til test af selvkørende køretøjer, og at det er Vejdirektoratet der står for at tillade testkørsler. Indtil videre har Vejdirektoratet være meget sparsom med at udstede tilladelser.

Det er dog ikke Vejdirektoratets skyld at det går så langsomt i Danmark. De er underlagt en svag lov formuleret af politikere der intet ved om selvkørende biler og de enorme sikkerheds fordele bilerne udgør i trafikken.

Det skal snart være folketingsvalg, og situationen kan se anderledes ud på den anden siden af valget. 

About The Author

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.