Selvkørende busser i ny bydel i København tæt på en realitet

Autonomous Mobility Bus

Selvkørende busser i ny bydel i København tæt på en realitet

Selvkørende busser i den nye bydel Nordhavn i København er tæt på at blive en realitet, skriver selskabet der skal drive busserne, Autonomous Mobility, i en pressemeddelelse. 

Afventer Vejdirektoratet

Før busserne kan trille ud på vejene i bydelen, skal Vejdirektoratet udstede en godkendelse, og en sådanne godkendelse tager typisk 3 måneder at gennemføre.  

Pernille Amstrup Lytzen, Product Development Lead, Autonomous Mobility. Foto: Autonomous Mobility

“Vi har arbejdet længe på at planlægge projektet og udarbejde det ansøgningsmateriale, der lige er indsendt til Vejdirektoratet. Nu glæder vi os utrolig meget til at tage de næste skridt, så vi kan komme ud at køre med busserne,” siger Pernille Amstrup Lytzen, Product Development Lead hos Autonomous Mobility.

Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, som er samarbejdspartner i projektet, glæder sig også over, at ansøgningen er sendt afsted.

“Vi ser frem til, at projektet snart bliver en realitet. Det bliver rigtig spændende at få de selvkørende busser ind i kvarteret. Og vi glæder os til at være i front på dette område,” siger Brian Petersen, bestyrelsesmedlem i Grundejerforeningen Århusgadekvarteret.

Busserne bliver gratis at benytte

De to første busser er allerede flyttet ind i garagen i Nordhavn, men Autonomous Mobility ansøger om mulighed for at sætte op til fire busser i drift, alt efter hvor stort behovet viser sig at være. Planen er at køre mandag til fredag mellem kl. 10.00 og 18.00, og busserne vil være gratis at hoppe på.

Ruten rundt på Nordhavn bliver Murmanskgade – Sandkaj – Gøteborg Plads – Sandkaj – Karlskronagade – Trelleborggade – Corkgade – Århusgade – Murmanskgade. En rundstrækning på i alt ca. 1,3 km.

“Det bliver den kollektive transport, der skal løse fremtidens trafikudfordringer i storbyerne, og derfor giver det god mening at bakke op om et projekt med førerløse elbusser i København. Projektet kommer ikke til at løse trafikproblemerne fra dag et, men vi får værdifulde erfaringer med selvkørende busser i et lille hjørne af København,” siger Ninna Hedeager Olsen (Ø), Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune.

Nordhavn bliver de første

Også i By & Havn er der store forventninger til endnu et bæredygtigt projekt i bydelen.

“Nordhavn er ‘first-movere’ i forhold til bæredygtighed. Ingen anden bydel i hele verden er så langt fremme, når det handler om bæredygtighed i boliger og krav til certificering. Derfor giver det også god mening, at der fokuseres på bæredygtige og grønne transportløsninger, ” siger adm. direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

De selvkørende busser i Århusgadekvarteret indgår som en del af det europæiske AVENUE-projekt, der introducerer selvkørende køretøjer i fire europæiske storbyer over de næste fire år.

Foruden Nordhavn vil der samtidig blive testet selvkørende busser i gadebilledet i Genéve, Lyon og Luxembourg. I alt 16 partnere fra 7 europæiske lande er med i konsortiet.

Den danske del af projektet gennemføres af Autonomous Mobility i samarbejde med By & Havn, Grundejerforeningen Århusgadekvarteret, Københavns Kommune, Movia og Metroselskabet.

About The Author

Chefredaktør. Skriver om kunstig intelligens, autopilot, jura, samfund, infrastruktur og selvfølgelig alt om selvkørende biler.