Selvkørende Mercedes gør det lovligt at se video mens du køre i Tyskland
I første halvdel af 2022 bliver det muligt at købe en Mercedes S-klasse, hvor du – helt lovligt – kan se en film, læse nyheder eller besvare emails mens bilen kører af sig selv. Indtil videre gælder det dog kun i Tyskland. Hvornår det bliver tilladt i Danmark er uvist.
ALKS – et FN regulativ
Ifølge Mercedes selv, er de det første selskab i verden til at få godkendt en bil efter FNs regulativ UN-R157 – Automated Lane Keeping Systems (ALKS). Dette regulativ, i dens første version, tillader en godkendt bil at køre fuldautomatisk op til 60 km/t i samme vognbane, på veje hvor der ikke er fodgængere eller cyklister, og der er en klar adskillelse mellem vognbane retningerne. I praksis betyder det motorvej, og med hastighedsbegrænsningen på 60 km/t, betyder det kø-kørsel på motorvej.
Det kan i første omgang godt virke som en meget lille del af hvad en selvkørende bil kan, men en ting er hvad teknologierne kan, noget andet er hvad love og regulativer tillader.
13.191 km i Tyskland, 0 km i Danmark
Mens det ikke et ukendt fænomen uden for sfæren af selvkørende biler, at love halter efter teknologier, tager Tyskland selvkørende teknologi alvorligt. At nogle af verdens mest kendte bilmærker har hjemme i Tyskland, spiller muligvis ind hos de tyske politikere.
Med den tyske lov og FNs regulativ som passager, vil det være muligt tyske ejere af godkendte niveau 3 personbiler, at se videoer, læse nyheder eller ordne arbejde mens man sidder fast i den traditionelle morgen- eller eftermiddagskø på de 13.191 kilometer motorvej i Tyskland.
Hvornår en tilsvarende lovændring sker i Danmark, står hen i det uvisse her på falderebet til 2022.
Mercedes Drive Pilot
Mercedes kalder deres selvkørende teknologi for Drive Pilot. Den benytter LiDAR, kameraer og mikrofoner til at orientere sig i trafikken. Udover at holde bilen i sammen vognbane, holder den øje med vejskilte, de øvrige trafikanter og holder særligt øje med udrykningskøretøjer. Faktisk holder den både øje med og lytter efter udrykninger, ved at benytte et bagudvendt kamera og mikrofoner.
Indtil videre fås det nye system kun i Mercedes S-klasse og EQS.