Selvkørende biler betyder slut på ejerskab – og det er godt nyt

Selvkørende biler kommer, og det kunne betyde enden på ejerskab af biler.

Industrieksperter forudser, at selvkørende biler dramatisk vil ændre på forbrugernes rejsevaner, og anspore dem til at udskifte bilejerskab med et delebilsabonnement.

Fornyligt viste en undersøgelse foretaget af Transportation Research Institute, under University of Michigan, at bilejerskab kunne falde så meget som 43% i USA, når de selvkørende biler kommer.

Det kunne lyde som dødsstødet for bilproducenterne, men det er faktisk en stor mulighed.

“Antal personlige kørte kilometer komme til at stige, og dermed kommer køretøjernes kilometer til at stige,” siger Gary Silberg, analytiker hos KPMG, og tilføjer “og det skaber en enorm mulighed for bilproducenter.”

Silbert hævder, at autonome biler vil give flere mennesker adgang til mobilitet. Konkret kunne selvkørende biler giver dem over 65 år og yngre end 18 evnen til at rejse mere, end de er i øjeblikket i stand til.

I virkeligheden kunne denne nye efterspørgsel føre til mere end en 2 mia. flere kørte kilometer i 2050 i USA alene, ifølge Silbert. Og mens det måske ikke er direkte oversætte til flere biler på vejene, kan det betyde, at omsætningen for køretøjer vil være højere, fordi de kører mere.

Bilerne holder stille

I øjeblikket holder en bil parkeret omkring 95% procent af tiden, hvilket betyder, at bilerne har en levetid på op til 15 år. Men hvis folk deler en bil, ja, så stiger bilens kilometerforbrug og det betyder dramatisk nedsat levetid for bilerne.

“Hvis industrien kan tage højde for forbrugerændringerne omkring mobilitet og at biler får en meget højere udnyttelsesgrad, så dette kunne være et massivt nyt marked for bilindustrien, som de aldrig har set før,” siger Silberg.

Dog skal bilproducenter udvikle deres forretningsmodeller hurtigt, hvis de virkelig ønsker del i denne nye mulighed, mener Silberg.

Historisk set har bilproducenter ikke tænkt på kørte kilometer som en forretningsmodel. De har simpelthen produceret køretøjerne og derefter solgt eller udlejet dem. Men som forbrugerne bevæge sig i retning abonnementstjenester og selvkørende biler bliver en realitet, skal bilproducenter udvikler sig hurtigt.

“Vi tror, at dette er en fantastisk mulighed, men dilemmaet er, hvordan du ændrer du din organisation, så den tilpasser sig og dermed bliver i stand til at drage fordel af det. Det er det store spørgsmålstegn, for kan de løse det? Kan de finde ud af at ændre deres forretningsmodel, så det opfylde dette nye forbrugsmønster?” spørger Silberg.

Mange store bilproducenter forsøger bestemt. Ford, for eksempel, har planer om at udrulle en flåde af autonome biler i et delebilsabonnement fra 2021.

Læs også: CADILLACS CHEF: SELVKØRENDE BILER ER AFSLUTNINGEN FOR DE GAMLE BILFABRIKANTER

General Motors har også planer om at lancere sin første selvkørende bil på Lyft-tjenesten (en amerikansk Uber konkurrent hvor Ford er medejer, red.). Selskabet har endnu ikke oplyst en lanceringsdato, men GMs CEO Mary Barra har fornyligt udtalt, at selv om bilproducenterne ender med at fremstille færre biler, fordi forbrugernes vælger et delebilsabonnement i stedet for personligt ejerskab, skaber det stadig en masse nye muligheder for branchen.

“Jeg ser en anden forretningsmodel end dagens model, hvor, selvom der er færre biler, bliver deres livscyklus eller den måde de serviceres på, til en ny forretning,” slutter Barra.