Det er en chauffør Google er i gang med at udvikle, ikke en bil, udtaler Dmitri Dolgov, Googles chef for selvkørende teknologi, til Recode. Dermed skulle der være klarhed over projektets retning, efter udskiftningerne i toppen af Googles bil projekt tidligere på året.
Tilbage i 2009, da Google startede på deres selvkørende bil projekt, kastede de sig over at lave en ny slags bil, en bil uden rat og pedaler. Det mål, var måske en lidt for stor mundfuld på nuværende tidspunkt, for nu vil de fokusere på deres “chauffør”, der indtil videre er installeret i biler fra Lexus (RX450 Hybrid), Toyota (Prius) og snart også i Chrysler (Pacifica Minivan). Sidstnævnte igennem et nyt samarbejde med Fiat/Chrysler, det første produktionssamarbejde med en bilproducent. Hidtil har Google blot købt en bil og sat deres eget udstyr på.
Modsat en menneskelig chauffør, bruger Googles chauffør en kombination af langtrækkende og kortrækkende højtopløselig radar/lidar til at se op til 200 meter hele vejen rundt om bilen. Derudover har den kameraer til se skilte, trafiklys, for-, baglygter og bliklys på andre biler, vejstriber og alle de andre vejmarkeringer enhver med kørekort skal kende ude i trafikken. Den kan også høre om nogen dytter.
Alle disse data bliver behandlet af en computer ombord i bilen, mens den kører. Derudover kan bilen også tale sammen med de andre selvkørende Google biler. Det betyder i praksis, at hvad en Google chauffør har lært, har alle Google chaufførerne lært. Denne ekstreme videnoverførsel, er umuligt blandt mennesker, og er grunden til at vi ser de samme typer trafikulykker ske igen og igen. Trafikulykker som selvkørende transport benhårdt går efter at udrydde en gang for alle.
En chauffør mod alle hackerne
Al denne teknik, det meste endda redundant (hver del har en backup-del der tager over hvis hoveddelen holder op med at virke), gør det meget sikkert at opholde sig i en selvkørende bil. Men det betyder også, at der vil være nogen der vil forsøger at hacke bilerne. Google har fra starten i 2009, adskilt “chaufføren” fra omverdenen, så en hacker kun kan få fat i den del der taler med skyen, og ikke selve chaufføren.
“Vi begrænser mængden af information, der kan deles, og hvordan det påvirker andre biler,” siger Dolgov. “Hvis du har fuld kontrol over et køretøj, måske kan du oprette en konstruktions zone (byggeplads. red), der faktisk ikke eksisterer i [den virkelige] verden, men det er omfanget af det. Der er ingen måde at styre den lokale kørsel.”
Kilde: Recodes videointerview med Dmitri Dolgov og en Google bil (23 min).