Kan selvkørende biler håndtere den danske vinter?

Om selvkørende biler kan håndtere den danske vinter med regn, is, sne og sjap, er stadig utestet. I hvert fald i Danmark.

I USA tester Ford og andre bilproducenter deres selvkørende test-biler under alle vejrbetingelser, inklusive dem man finder i Danmark og nordeuropa generelt.

De foreløbige resultater viser, at bilerne klarer det godt i al slags vejr, men at de – ligesom mennesker – kan have problemer med at finde vejen, når vejen er dækket af sne. For at løse problemet vil Ford bruge højtopløselige 3D-kort af omgivelserne, så bilen har nogle referencepunkter over sneen, den kan beregne sin nøjagtige position efter. GPS er også involveret, men GPS ikke nær så præcis som 3D-kort der går ned i 1 cm nøjagtighed.

Højtopløseligt 3D-kort til selvkørende biler

Højtopløseligt 3D-kort til selvkørende biler

GPS systemet, der ejes og drives af USA, kan nå ned til en nøjagtighed på 2-8 meter for civil-anvendelse, hvilket slet ikke er præcist nok for selvkørende biler. Det har både EU og Kina tænkt sig at gøre noget ved.

EU er i gang med Galileo, der lover nøjagtighed ned til 1-2 cm, når systemet er fuldt udbygget i 2020. Kina er i gang med BeiDou-systemet, der går ned til 10 cm.

Russiske GLONASS er ikke med i kampen, da præcisionen på 4-8 meter er dårligere end GSP, og dermed ikke brugbar for selvkørende biler.

Læs også: Vejdirektoratet tester om danske veje er klar til selvkørende biler

Derfor bruger Ford, og andre, 3D-kort, så bilen ved hvor den er med 1 centimeters nøjagtighed. Disse kort kan både komme fra en 3D-kort udbyder og fra andre selvkørende biler, der har kørt strækningen mens der ikke var sne. Det er endnu uvist om og hvornår test her i Danmark udføres.